La ministra d’Educació i Ciència, Mercedes Cabrera, ha demanat avui a les universitats una gestió “més transparent”, que s’obrin a la societat i un gran esforç de comunicació per ser més visibles i explicar millor els resultats del seu treball. Cabrera ha fet aquestes declaracions en el Fòrum de la Nova Societat, organitzat per Nova Economia Fòrum i davant la presència, entre d’altres, del rector de la Universitat Complutense i la Camilo José Cela. A més d’aquest assumpte, la titular d’Educació ha repassat importants assumptes com l’impacte de les noves titulacions o l’escassa presència de les dones en els rectorats de les nostres universitats.
“Hem de vincular el finançament a un model d’universitat obert i competitiu, que reti comptes del seu treball davant la societat”, ha dit en la conferència “Universitat i societat”, pronunciada en el Fòrum de la Nova Societat.
La ministra ha recordat la possibilitat que les empreses i professionals assessorin en l’elaboració dels nous plans d’estudi i que també consultin als estudiants, el que obre “una rica i variada col·laboració” entre universitat i societat.
En la intervenció, ha recordat que les reformes impulsades pel govern busquen més autonomia de les universitats perquè assumeixin decisions i retin comptes per elles, una major diversificació, la modernització de les metodologies docents i un finançament suficient que prevalgui la qualitat.
Reforma del CAP
A més, la ministra ha assenyalat que el Consell d’Universitats estudiarà en la seva reunió d’avui l’esborrany del màster que substituirà al Curs d’Aptitud Pedagògica (CAP) en la formació dels llicenciats que vulguin accedir al cos de professors de Secundària. Segons ha explicat Cabrera l’objectiu de la reforma és “ser capaces de reclutar per a la docència als millors llicenciats i brindar-los tota l’oportunitat de convertir-se en excel·lents professors”.
El nou màster, com ja recollia la passada setmana Ibercampus, estableix un ensenyament de caràcter eminentment presencial, encara que alguns dels seus continguts puguin desenvolupar-se a distància. I sobretot exigeix pràctiques en centres escolars que prèviament hauran hagut de ser proposats per les diferents comunitats autònomes i “seleccionats perquè les pràctiques d’aquest professorat es puguin complir amb totes les garanties de qualitat”.
Universitat i desenvolupament local
Per altra banda, la titular d’Educació ha ressaltat la importància de les universitats per al desenvolupament de les comunitats autònomes, sobretot des que, arran de la modificació de la LOU, van a poder dissenyar els seus títols d’acord amb els seus pròpies característiques i les del seu entorn.
La ministra va afirmar que la “ambiciosa” reforma legislativa engegada pel govern permetrà que “les universitats espanyoles siguin com la nostra societat: obertes, flexibles, atentes als canvis tecnològics i a l’evolució del món”.
En la seva opinió, “no n’hi ha prou que les universitats investiguin, si no són capaces d’aconseguir que els resultats de la recerca repercuteixin de manera efectiva en la societat, i per això la transferència del coneixement és un dels objectius fonamentals de l’activitat universitària en la nostra reforma”.
Paritat
Finalment, Cabrera també ha reivindicat que hagi més rectores que rectors d’universitat, perquè hi ha més dones que homes que acaben les seves tesis doctorals. “Hi ha tot un treball per davant d’afirmació efectiva de la igualtat entre homes i dones en el món universitari”, va manifestar Cabrera. “Si hi ha més dones que homes que comencen i acaben una tesi doctoral, hauria de també haver més dones que homes dirigint departaments, sent deganes de facultat i rectores d’universitat, i aquest és un objectiu prioritari per a aquest Govern”.
Per altra banda, la ministra va recalcar l’aposta del Govern pel desenvolupament d’una política integral d’accessibilitat de les persones amb discapacitat al món universitari.