- Enric I. Canela - http://www.enriccanela.cat -

Notícies de la premsa d’Universitats, Recerca i TIC del 29 de gener

Medicina sempre és notícia. Avui l’ABC [2] publica que a Catalunya es podrien oferir 370 noves places de primer curs per estudiar l’esmentada carrera. En principi 220 de noves i els centres que ja la imparteixen podrien oferir 150 més. Per saber-ho caldrà esperar entre dues i tres setmanes. La veritat és que no ho veig clar. ABC [3] publica que els degans espanyols no estan d’acord. Parlen de disminució de qualitat i que això és oportunista.

Una bona notícia, la publiquen El Punt [4] i La Vanguardia [5], és que l’ERC, l’European Research Council, ha concedit ajuts per a la recerca a 15 científics que treballen en centres de recerca catalans. Uns 2 milions d’euros per projecte. S’han donat 300 ajusta a científic europeus i 8 als espanyols. 3 són del Centre de Regulació Genòmica, 2 de l’Institut Català de Nanotecnologia, 1 de l’Institut de Recerca Biomèdica, 1 de l’Institut de Bioneginyeria de Catalunya, 1 del CSIC-IRTA, 1 del CSIC- Centre Nacion al de Microelectrònica, 1 de l’Institut de Recerca de l’Hospital de la Vall d’Hebron, 2 de la UPF, 1 de la URV, 1 de la UB i 2 de la UAB. La llista està aquí [6], però em resulta difícil identificar els científics.

El Peródico [7] i ABC [8] recullen que els rectors, a través d’Ángel Gabilondo, president de la CRUE, demanen un canvi de calendari universitari. Volen que el curs comenci a primers de setembre i els exàmens es facin al juliol. El exàmens de setembre suprimits. Totalment d’acord.

Presència [9] publica unes declaracions del catedràtic de sociologia de l’Institut d’Educació Stephen Bell qui diu que l’educació està deixant de ser un “valor”. Bell contraposa productivitat, eficàcia i beneficis a la funció social. Bé no exactament, el que passa és que no es poden deixar de banda alguns valors però cal mantenir l’eficàcia. L’entrevista té qualitat.

Expansión [10] ens dóna una notícia que m’agrada i em sorprèn. Els estudiants que més bon rendiment obtenen són els que més accedeixen a la xarxa. Docència a Facebook, tutories amb videoconferència. Quantes coses em queden per aprendre. Excitant.

La Razón [11] diu que un 26,7% dels universitaris consideren inútil el títol que han obtingut. Són resultats d’un estudi realitzat per Funcas, la Fundació de les Caixes d’Estalvis. ÉS un estudi que tracta diferents temes, però no l’he pogut llegir. Està a la revista Panorama Social [12] del gener. A Diario Metro [13] i ABC [14] es poden llegir més coses, per exemple que els titulats superiors tenen millors salaris i menys atur, encara que les diferències es retallen.

ABC [15] avui ens parla de l’estudi que ahir publicava El Periódico sobre el nivell de lectura i redacció dels estudiants de 10 anys. Naturalment al diari espanyol li preocupa especialment com va la llengua espanyola. Destaca que comprenen millor en català i escriuen millor en castellà. La unitat pàtria està esmicolant-se. Si entenguessin una mica pitjor el català estarien més contents.