Article de Mercè Beltran publicat a La Vanguardia del dia 5 de febrer de 2008
La reforma de la selectivitat no podrà implantar-se abans de juny del 2009.
Els rectors són partidaris de proves específiques en funció de les carreres
La comunitat educativa – tant professors de secundària com d’universitat- és partidària de revisar les proves d’accés a la universitat (PAU), però encara no existeix un consens respecte a quin tipus d’exàmens haurien de fer-se. El que està clar és que la reforma del sistema d’accés de la universitat no es farà aquest any sinó, com molt aviat, el curs pròxim.
La nova configuració del mapa universitari, que elimina el catàleg de titulacions a causa de la seva adequació a l’Espai Europeu d’Educació Superior, i estableix un nou model de carreres ofereix una oportunitat per fer aquesta reforma de les Proves d’Accés a la Universitat.
Les universitats són les competents a l’hora d’establir el sistema d’accés a les seves respectives facultats. Fa anys que les universitats catalanes van crear l’oficina de coordinació de les PAU, integrada en el Comissionat d’Universitats. Les universitats tenen en aquesta oficina experts que elaboren, al costat de professors de secundària, les proves de cada any.
Educació i Universitats van iniciar fa un temps les primeres converses per abordar l’assumpte, i encara que des de la conselleria d’Educació s’esperava que els nous exàmens ja poguessin fer-se al final del curs actual, els treballs no han avançat pràcticament gens, pel que la reforma es demorarà, com a mínim, fins a l’examen de juny del 2009.
Educació és partidària que els exàmens, de mantenir-se com fins a ara, canviïn substancialment el seu format. Jaume Graells, director general d’Educació Bàsica i Batxillerat, és partidari que aquestes proves valorin més la capacitat de creativitat i comprensió dels alumnes que els coneixements acadèmics en si mateixos. Es tractaria de substituir les proves test – la majoria ara estan configurades així- per unes altres que requereixin unes respostes més elaborades, que incideixin en la capacitat de comprensió transversal i d’anàlisi dels alumnes.
Els rectors, que no tenen una posició comuna, creuen que el nou sistema universitari obligarà a canviar aquestes proves d’accés. En altres països, els estudiants passen una prova de batxillerat i després cada universitat té el seu propi sistema de selecció. En alguns casos es calibren els coneixements i en uns altres es fan entrevistes amb els alumnes en les quals s’analitza la seva aptitud de cara a la carrera que volen cursar.
Lluís Ferrer, rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, considera que l’accés a la universitat “ha de ser el més global i equitatiu possible”. En l’actualitat, la nota d’accés a la universitat per a l’alumnat espanyol s’extreu del 60% de la mitjana de batxillerat i el 40% de la prova de selectivitat, nota que sol ser una mica més baixa que la de batxillerat. Però aquest sistema penalitza als estudiants catalans i beneficia als provinents de països de la Unió Europea i a aquells que han cursat batxillerat que no requereix les PAU, ja que poden entrar en les universitats espanyoles sense passar per la prova de selectivitat.
Proves d’Accés
Gairebé 25.000 alumnes es van presentar el passat curs a les Proves d’Accés a la Universitat al juny Al setembre del curs passat es van examinar 2.435 alumnes, 1.877 provenien del batxillerat i molts d’ells volien pujar nota Els exàmens els aproven entre el 85% i el 90%,i la nota més comuna és el 5,7. Un centenar d’alumnes està per sobre del 9 La nota de selectivitat conta un 40% per a l’entrada a la universitat, el 60% restant és de la mitjana del batxillerat