Enric I. Canela
Si voleu llegir el que s’ha dit aquest matí a l’acte d’inauguració del curs universitari a l’Estat, o si més no el que resumeix el ministeri, ho podeu llegir tot seguit.
L’acte també ha comptat amb la presència de la ministra de Ciència i Innovació, que després de les paraules protocol·làries, ha reflexionat sobre els nous reptes als que s’enfronta la universitat espanyola i el seu paper central en l’economia del coneixement.
El ministeri de Ciència i Innovació dóna resposta a aquesta situació amb la denominada Estratègia Universitat 2015, una iniciativa per al canvi i modernització de les universitats espanyoles mitjançant la promoció d’una formació i recerca de qualitat, la internacionalització del sistema universitari i la seva implicació en el procés de transformació econòmica del país.
Al seu discurs, Garmendia ha destacat que es tracta d’una estratègia que corregirà les debilitats del sistema i animarà a cada universitat a identificar les seves pròpies fortaleses reforçant així el paper d’aquesta institució com formadora de futurs professionals, com a agent principal en la generació i difusió del coneixement i com a font inesgotable de creativitat, innovació i esperit emprenedor.
La ministra també ha assenyalat la importància i necessitat d’una universitat que tingui com a motor central als diferents col·lectius universitaris. En aquest sentit, Garmendia s’ha referit a l’Estatut de l’Estudiant Universitari, com l’eina principal per impulsar el rol de l’estudiant en la modernització de la Universitat espanyola.
Aquest Estatut, que s’aprovarà en els propers mesos, i que ampliarà els drets dels estudiants i premiarà la participació activa en la vida universitària, contempla també la creació del Consell de l’Estudiant Universitari, un òrgan de representació d’alt nivell institucional que serà clau per debatre les polítiques de modernització i els desenvolupaments de la convergència europea.
Així mateix, una altra de les iniciatives que ha assenyalat la titular de Ciència i Innovació, és la creació del futur Estatut del Personal Docent o Investigador, que permetrà adaptar l’activitat del professor universitari a les noves funcions de la institució al temps que adequar i millorar els incentius per al desenvolupament de la seva professió.
L’Estratègia Universitat 2015, també obrirà oportunitats per a un tercer col·lectiu, el personal d’administració i serveis, la millora es contempla a través de l’adequació de la carrera professional a les exigències de la “moderna” gestió universitària i en la definició de nous perfils professionals, capacitats per a l’exercici de tasques en l’àmbit de la recerca i la transferència de coneixement i tecnologia.
La ministra, ha finalitzat el seu discurs, encoratjant a la universitat de La Rioja i als col·lectius que la conformen, que participin activament en el procés de reflexió que acompanyarà en els propers mesos a l’Estratègia Universitat 2015.