Enric I. Canela

He recollit un conjunt d’articles recents sobre el procés de Bolonya hi ha de tot,de més o menys interès, opinions diverses, defensors i detractors..

Són probes els directius de la UAB? És un article d’un estudiant de Dret de la UAB que qüestiona el procediment seguit pel rectorat en l’elaboració dels expedients. No ho sé, no hi entenc prou, però el que no és qüestionable és el mal comportament dels estudiants sancionats. El fi no justifica els mitjans. Caldria recordar-ho.

Rebel·lió a les aules reflexiona sobre el que estan fent els joves en aquest moment. Llàstima que està tallat.

Bolonya obliga a la UIB a gastar 720.000 euros per adaptar aules i mobiliari. La universitat de les Illes Balears explica el que li costa adaptar les instal·lacions al nou model que deriva del Pla de Bolonya.

Bolonya mereix un debat és un article de fons. L’escriu Susana Narotzky es Catedrática de Antropologia Social de la UB. D’entre les coses que diu, amb les que discrepo gairebé totalment, diu: En els anys vuitanta del segle passat, quan Margaret Thatcher va iniciar la seva reforma del sistema universitari britànic, va realitzar diverses transformacions, entre les quals es va incloure la conversió de les antigues Polytechnics (centres superiors d’ensenyament de carreres tècniques) en universitats pròpiament dites. Això va causar una viva polèmica, però va ser justificat pels responsables del canvi com una “promoció” de les carreres de formació tècnica i eminentment instrumental a la categoria plena de centres de producció de coneixement superior, incorporant aspectes teòrics als merament eficients. En realitat, aquest procés va resultar ser una assimilació de totes les carreres (incloses les ciències pures, les humanitats i les ciències socials) als objectius directament lligats a les necessitats industrials i empresarials que impulsen a les antigues Polytechnics. Li aconsellaria que es mirés una carrera de ciències de les bones universitats britàniques i veuria que poc estan en aquesta línia. Segurament està influïda per problemes de les titulacions que té més properes, però només cal que pregunti a la majoria dels professors que han intervingut en preparar plans d’estudis de carreres de ciències i se n’adonaria del gran error d’apreciació que comet.

Bolonya: Quin model d’universitat volem? És un article que recull opinions de Josep Joan Moreso, rector de la UPF, Francesc de Carreras, catedràtic de Dret Constitucional de la UAB i César Nombela, catedràtic de Microbiologia de la Universitat Complutense de Madrid.

Veritats i mentides a les pancartes contra l’adaptació al pla Bolonya és un breu article que intenta demostrar els errors dels lemes dels estudiants que lluiten contra el pla de Bolonya.

Les discussions sobre “Bolonya” s’haurien d’haver iniciat fa anys per part dels propis rectors, degans i professors és un article de Doris Ensinger, Professora de la Facultat de Traducció i Interpretació de la UAB publicat a Rebelión. Respon a un article publicat per Joan B. Culla a El País Aules segrestrades i al que em vaig referir a S’inicia un canvi de tendència en la lluita contra el procés de Bolonya?. Evidentment sembla que les opinions dels dos professors de la UAB estan a les antípodes una de l’altra. Jo coincideixo més amb Culla tot i que haig de dir que l’article d’Ensiger és dels pocs que publica Rebelión que es poden llegir sense riure.

Un conflicte social, no universitari és un article d’El País que explica quina és l’opinió general dels rectors, manifestada a la primera reunió de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), per tractar els conflictes sorgits per l’aplicació del procés de Bolonya.

Garmendia assegura que la “majoria” dels estudiants dóna suport al Pla Bolonya és l’afirmació de la ministra Garmendia sobre el suport a Bolonya de la majoria dels estudiants. ÉS la resposta a la senadora de CiU Rosa Núria Aleixandre, que va exigir a la ministra una solució ràpida als incidents que està generant a la comunitat universitària l’oposició al Pla Bolonya. Coneix perfectament què s’ha de fer i si no pot, expliqui-ho perquè tots volem dotar aquest país d’una universitat que no només es mereix, sinó que la necessita com mai. La ministra va retreure a la senadora que s’estiguin barrejant conceptes que no tenen res a veure amb la construcció de l’Espai Europeu i que la implicació d’Espanya en el pla europeu és un compromís que està plasmat en una Llei Orgànica (LOMLOU), que es troba en un estat avançat i que, per descomptat, és irreversible.

I seguint amb la ministra: Garmendia: acusació d’incertesa universitària impulsa als antisistema. La ministra va dir al PP al Senat que l’acusació que llencen sobre que condeix la incertesa i la inquietud en amplis sectors universitaris pel procés de Bolonya impulsa els grups’ antisistema ‘que volen bloquejar l’Espai Europeu d’Educació Superior.

La Universitat es mor, li importa a algú? ÉS una bona reflexió sobre el que està passant a la universitat. Si li importa a molta gent, i penso que ara, per trencar el que havia succeït molt anys, al ministeri de Ciència i Innovació que lluita per aconseguir els mitjans necessaris, malgrat alguns “companys”. Cal que s’hi sumi més gent, ens hi juguem el futur.

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació