- Enric I. Canela - http://www.enriccanela.cat -

Algunes reflexions sobre les PAU (Selectivitat)

Enric I. Canela

Fa uns mesos escrivia Aprovada la nova selectivitat [2] (PAU). Ara l’AVUI publica La selectivitat se simplifica per als que vulguin apujar nota [3]. No hi afegeix gaire al que ja havíem escrit en el seu moment, però si invita a una reflexió sobre com les universitats han de triar bé quines assignatures han de seleccionar per tal d’afavorir que els millors estudiants s’incorporin a cada titulació. Jo per exemple soc partidari de posar les matemàtiques com a assignatura que puntuï per apujar nota en l’àmbit de les ciències experimentals. Rares vegades aquell que té el cap ben organitzat per a laes matemàtiques falla en l’àmbit científic.

I seguint amb el tema de les proves d’accés, recupero un article que va publicar Antoni Andrés Pueyo, catedràtic de la Facultat de Psicologia de la UB, i que s’intitulava Capacitat i accés a la universitat [4], en el que analitzava la manca de correlació entre les notes de tall per a l’accés i la aptitud dels aspirants. Una interessant reflexió que abunda en el fet que la selectivitat és un simple mètode, bastant ineficaç per cert, d’ordenar estudiants per tal que accedeixin als diferents graus.

Sobre aquest darrer article escrivia també Miquel Duran a Les notes de tall en l’accés a la universitat [5]. Miquel Duran centra el seu comentari en la diferent dificultat o, millor, diferent nota mitjana de les distintes assignatures a les PAU. Potser la preparació en alguns temes és pitjor i segurament això no és culpa dels estudiants. O potser la dificultat és més gran en unes que en les altres. No ho sé, però m’inclino per la primera opció. És el que dedueixo dels estudiants que passen per les meves classes.