- Enric I. Canela - http://www.enriccanela.cat -

El significat del son sa

Enric I. Canela

L’altre dia vaig escriure Quantes hores hem de dormir? [2]. Arran d’aquest text Josep Maria Nolla Sangenís [3] em va enviar aquet interessant resum que reprodueixo. Ell com diu al seu perfil de Facebook, al que podeu accedir, és dedica a Consultor de Benestar de Nikken.

El significat del son sa

L’ortopeda, Dr. Jürgen Eckerlin de Rastatt, Alemanya, donà una conferencia envers aquest tema, de la que reprodueixo aquí un breu resum:

Contemplem de més a prop el significat del son:

Que és el son? No és fàcil respondre a aquesta pregunta, atès que no se sap exactament, tan sols sabem que dormir és el contrari d’estar despert, i que el son és de vital importància.

En un estudi del febrer de 2002, investigadors del son varen detectar que el son òptim dura entre 5 i 7 hores. Sorprenentment un son de més temps no és avantatjós, al contrari, té efectes negatius. L’estudi dóna com a resultat que el 20 % de les persones dormen de 7 a 8 hores, i aquests tenen una expectativa de vida més curta que els que dormen de 5 a 7 hores. És més, els que dormen 8 hores o més, escurcen la seva vida un 40 %. Els investigadors arribaren a la conclusió que el que és decididament beneficiós d’un son sa, no és el temps que es dorm si no la qualitat de les fases profundes del son.

El resultat d’aquest estudi permet fer la següent interpretació hipotètica: un son sa dura entre 5 i 7 hores. Si perllonguem el temps del son, el cos intenta compensar les deficiències de les fases profundes i amb això la carència d’una regeneració òptima. Això significa que dormir més de 7 hores pot ser un símptoma de què no s’aconsegueix una qualitat òptima de son.

Amb tot, això no ens permet deduir l’oposat, és a dir, que una durada de son inferior a 5 hores sigui de millor qualitat. Per altre costat, no seria una bona solució que el despertador trenqués el nostre son entre 5 i 7 hores, a la fi de aconseguir arribar a l’estadística. La qualitat del son no es millora d’aquesta manera.

Aquests resultats varen ser confirmats també per les investigacions del psicòleg Ernst Hartmann “…les persones que acostumen a dormir poc, és a dir, una mitjana de 5,6 hores diàries, són més actius, més creatius i manegen millor l’estrès. Pel contrari, els “dormilegues” amb una mitjana diària de son de 9,7 hores, són introvertits i porucs.

Una qualitat de son que no és òptima té conseqüències negatives en tots el processos regeneratius que es donen en el nostra organisme en la fase de regeneració. La substitució de l’energia consumida (regeneració) no funciona adequadament, la qual cosa debilita al sistema immunològic, porta al prematur envelliment, ocasiona trastorns en el funcionament de l’efecte antitumoral, etc.

La majoria de els casos, la causa d’un son deficient és degut a allò que utilitzem per dormir (matalàs, edredó, coixí, etc.) Un llit que no permeti que el cos es relaxi bé, i que no creï un microclima ideal (per excés de calor o de fred), impedeix el descans del sistema nerviós vegetatiu i del cos.


El text està copiat literalment de la següent publicació:

Llibre: ESPERA UN MILAGRO de Günther Mayer.

Günther Mayer nasqué el 1945, Enginyer amb Electrotècnia.

Va fer estudis de nutrició, ioga, qigong i medicina natural. Des de 1990 dirigeix, com a neuròpata, una clínica de teràpia natural en la que transmet la seva experiència i saviesa.

Un plaer poder-vos fer arribar la present informació.

JOSEP MARIA NOLLA SANGENÍS.