Enric I. Canela
La manca de vocacions d’enginyeria, així com de ciències experimentals, és greu problema a Catalunya igual que a molts països europeus. La Generalitat, a través del departament d’Innovació, Universitats i Empresa, vol pal·liar el problema mitjançant una convocatòria de
les Beques EnginyCAT (programa EnginyCAT) pensades perquè a través d’ajuts als estudiants d’enginyeria del sistema universitari català, els estudiants dels darrers cursos puguin orientar a estudiants de primer curs i donar-los suport.
S’ha fet la primera convocatòria. Cada estudiant que gaudeixi d’una beca EnginyCat es convertirà en mentor o mentora, sota el guiatge del professorat universitari (tutoria), i haurà d’orientar els estudiants d’enginyeria de primer curs i donar-los suport, preferentment de la mateixa titulació, per tal de facilitar-los l’adaptació a l’educació superior, i contribuir així a millorar la superació dels crèdits del primer curs d’enginyeria i, en general, la progressió acadèmica del nous estudiants.
Per als estudiants sèniors aquesta contribució suposa també un espai d’aprenentatge pel que fa a les habilitats relacionals, de treball en equip i lideratge, tant valorades per les empreses a l’hora d’incorporar nous professionals que acaben d’obtenir el seu títol.
El termini de presentació de sol·licituds d’aquestes beques, que es convoquen per primera vegada, és el 30 de setembre. Cada mentor rebrà 400 euros mensuals.
La idea sembla bona.
De totes formes aquest és la primera convocatòria. Fa més d’un any es va anunciar el programa EnginyCAT (vaig escriure Notícies de la premsa d’Universitats, Recerca i TIC del 4 d’abril i El foment dels estudis d’enginyeria). Sé que es van fer uns tallers d’Enginyeria Electrònica i Tecnologies de la Informació (TEeTI) per atreure estudiants de secundària(Màrqueting universitari). No sé si s’hauran fet algunes coses més, però tinc la impressió que s’ha anat molt lentament.
La idea es una clara discriminación hacia otras carreras. No veo por qué yo tengo que impartir clases en peores condiciones o mis estudiantes tienen que tener menos opciones de tutorización o de apoyo económico.
Aleatorio,
Evidentment és una discriminació positiva. De la mateixa manera que es discrimina (no massa) positivament a la dona en determinades coses, passa amb l’enginyeria. S’ha considerat estratègica i manquen vocacions.
No es fa amb la Química on també manquen, com deia en un altre apunt.
Saludem des d’Enginycat a tots aquells que ens seguiu i agraïm el vostre interès en conèixer les actuacions que estem portant a terme. Gràcies, en particular, Enric, per parlar d’Enginycat en el teu blogg.
Aprofitant l’oportunitat, volem informar-te a tu i als teus seguidors sobre altres activitats que hem posat en marxa en els darrers mesos:
– Els tallers de robots per estudiants de secundària de Catalunya: 15.000 participants. La idea ?: apropar la tecnologia a través de la construcció de robots, utilitzant dinàmiques interactives i divertides pels nois i noies.
– El Saló de l’Ensenyament: vàrem tenir un racó Enginycat per demostrar als nois i noies què es pot fer a través de les enginyeries. Els col·legis professionals i les universitats ens hi varem ajudar.
– La “Festa de l’Enginy”: hem volgut reconèixer el talent dels nois i noies de Catalunya que han desenvolupat els millors projectes de ciència i tecnologia durant el 2008. 92 joves convocats amb les seves famílies. Els vàrem animar a seguir desenvolupant el seu talent. El missatge: pel futur de Catalunya, necessitem professionals de la tecnologia i de l’enginyeria.
– “Un dia al Circuit de Catalunya”: tot seguit, aquests joves amb talent van gaudir d’una jornada a Montmeló. Van escoltar i intercanviar inquietuds amb el guru del motor de la competició, Vicenç Aguilera. També varen poder conèixer les instal•lacions i el funcionament del Circuit.
– “Estades d’enginy”: 192 nois i noies d’entre 13 i 16 anys hi han participat, a l’alberg de Planoles. Primeres colònies tecnològiques existents, de mans de l’Agència Catalana de Joventut. El repte: “Missió Planeta verd”. Els continguts pedagògics s’han enfocat de manera lúdica amb l’eix temàtic que vincula els participants amb el medi ambient. S’han buscat solucions, a través de l’experimentació, per reduir el forat de la capa d’ozó, estalviar aigua, millorar la gestió de residus, disminuir la contaminació atmosfèrica, etc.
– “Enginyeria 2020”: hi han participat ponents procedents del MIT, de la Chalmers University of Technology i del Joint Bord of Moderatos del Regne Unit. L’objectiu ?: iniciar el debat sobre com ha de ser la formació dels futurs enginyers, amb la idea de treure’n conclusions i poder presentar un informe de resultats a la Conselleria d’Innovació, Universitats i Empresa el proper mes de novembre. Aprofitem per informar-vos de que està previst continuar amb aquest debat en una jornada que tindrà lloc el proper dia 29 d’octubre.
– S’ha editat la “Guia dels estudis d’enginyeria a Catalunya”: hem pretès ajudar als pre-universitaris en la seva tria d’estudis superiors, tot coincidint amb la pre-inscripció universitària.
– Formació d’entrenament amb l’”Innovative Engineering Coaching” adreçada a recent titulats i titulades d’enginyeria. Dos edicions pilot, una a Girona i una altra a Barcelona. L’objectiu ?, donar eines pràctiques i entrenament en habilitats transversals – treball en equip, planificació, resolució de conflictes, cerca d’informació, innovació i presentacions en públic – prenent com a fil conductor el desenvolupament d’un projecte innovador. En aquesta primera edició el projecte desenvolupat va ser “El nou llibre digital”. Aviat podreu veure a la nostra web i blog el vídeo-clip resum d’aquesta experiència formativa.
Si és ben cert que l’equip Enginycat voldria haver posat en marxa més accions, també és veritat que d’il•lusió i motivació no ens en manquen. Seguim endavant amb novetats que esperem aneu seguint consultant en el nostre web (www.enginycat.cat) i en el nostre blogg (http://enginycat.blogspot.com).