Enric I. Canela

Els estudiants de Medicina i Arquitectura estan de guerra. Fa uns dies escrivia Els problemes de Medicina i Arquitectura no se solucionen. No els agrada ser graduats però tal com es va fer el decret espanyol de titulacions la cosa no té solució. Haurien de canviar-lo. De fets molts opinàvem que s’havia triat un model absurd. No serà un consol, però els fets ens donaran la raó. Si s’hagués adoptat un model flexible, les coses serien diferents.

Escriu El Periódico a Metges i arquitectes surten al carrer contra el pla de Bolonya:
Uns 5.000 metges, arquitectes i estudiants de les dues disciplines –10.000 segons els organitzadors– es van manifestar ahir pel centre de Madrid per exigir al Govern central que els seus estudis universitaris els procurin el títol de màster i no el de graduat (quatre anys) en la reforma que comporta l’ingrés d’Espanya en l’espai europeu d’ensenyament superior –el procés de Bolonya–, que s’ultimarà el 2010. Basen la seva reivindicació en el fet que els seus estudis tenen una durada superior (sis anys) a la de la resta de les titulacions universitàries.

A Barcelona sembla que es van manifestar uns 300 estudiants.

Davant les protestes el Ministeri d’Educació va emetre (el 23 d’octubre) el següent comunicat:

Davant la sol licitud plantejada per alguns col·lectius de Medicina i Arquitectura sobre el reconeixement del títol de màster com a instrument necessari per poder exercir les dues professions, el Ministeri d’Educació manifesta:

1. El Ministeri d’Educació s’ha reunit en les últimes setmanes amb tots els representants de tots dos col·lectius que ho han demanat de manera formal.

2. El Ministeri d’Educació ha fet propostes concretes als col·lectius relacionats amb els ensenyaments de Medicina i Arquitectura per atendre les seves demandes.

a) Per a la titulació de Medicina:

  • Es planteja el disseny de títols de Màster de 60 crèdits en el qual figuren competències a reconèixer des del títol de Grau.
  • La part que necessàriament ha de cursar l’estudiant del Màster s’ha de deduir d’un estudi rigorós de les competències establertes.
  • S’inclourien les competències relacionades amb l’inici a la recerca.
  • Es demanarà al Ministeri de Sanitat el reconeixement d’aquest Màster en la puntuació d’accés al MIR.

b) Per a la titulació d’Arquitectura:

  • Es planteja el disseny de títols de Màster de 60 crèdits en el qual figuren competències a reconèixer des del títol de Grau.
  • La part que necessàriament ha de cursar l’estudiant del Màster s’ha de deduir d’un estudi rigorós de les competències establertes
  • Consideració especial amb el Projecte Fi de Grau.

3. Les propostes plantejades pel Ministeri han estat acceptades pels assistents a les reunions i es va acordar continuar treballant en la solució a les demandes plantejades. En el cas de Medicina s’acorda més crear una comissió d’experts per que analitzin les competències adquirides en els títols de grau que es corresponen amb competències de nivell de Màster. La Comissió es constituiria amb dos membres proposats per Degans i Rector i dos proposats pel Ministeri. Al final de la reunió s’informarà del que s’hagi tractat a tots els col·lectius implicats. En el cas d’Arquitectura la concreció dels crèdits a cursar es faria amb la col·laboració de representants de la part acadèmica i professional implicada.

4. El Ministeri d’Educació reitera la seva disposició a seguir dialogant i avançant en la recerca de solucions a les demandes d’aquests col·lectius.

D’altra banda, durant el matí d’avui, el secretari general d’Universitats, Màrius Rubiralta, el director general d’Universitats, Felipe Pétriz i la directora de gabinet del ministre d’Educació, Isabel Aymerich, han rebut a la seu del Ministeri al representant dels estudiants d’Arquitectura i Medicina Miguel Ibáñez (vicepresident de CREARQ), i el representant del Fòrum de la Professió Mèdica Patricio Martínez (secretari general de la Confederació Estatal de Sindicats Metges).

A la reunió els representants dels col·lectius d’Arquitectura i Medicina han lliurat dos escrits i el secretari general d’Universitats els ha exposat el treball que s’ha desenvolupat fins al moment i els ha reiterat una vegada més la proposta del Ministeri d’Educació i la seva disposició al diàleg. Les parts han acordat continuar analitzant la proposta del Ministeri i trobar una solució satisfactòria per a tots abans de Nadal.

Altres referències són:

Un tema que es podrirà.

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació