Enric I. Canela
Llegeixo amb certa sorpresa un article de premsa que diu que el límit de velocitat de 80 km/h als accessos de Barcelona no aconsegueix els seus objectius de reducció de la contaminació.
El que em sorprèn no és que aquesta mesura no doni els resultats que els aiatoles de Iniciativa deien, el que em sorprès les dades siguin subministrades pel Barcelona Supercomputing Center de la UPC al Departament de Medi Ambient.
El BSC fa estudis de simulació però no està encarregat de recollir les dades. Hi ha, imagino, uns detectors que mesures i això són les dades objectives. Després es poden tractar i eliminar efectes del vent, de més o menys trànsit, de festes, del que es vulgui, però les dades, d’on surten?
Tot aquest tema ha estat basat, des del primer dia, en especulacions i falsedats.
Suposo que deuen fer servir un model de simulació per extrapolar dades. Però el que la simulació sembla que no té en compte és que l’activitat econòmica (o millor dit la pròpiament industrial) va caure un 20%, i que aquesta caiguda fou simultània a l’inici de la limitació de velocitat. El mateix es podria dir de l’activitat a l’aeroport i el port.
En altres paraules, que aquesta mesura probablement hagi tingut un efecte nul sobre la reducció de la contaminació, un cop controlem per altres factors explicatius.
Mireu, jo treballo de conductor de grúa d´assistència en carretera, a la zona de 80 Km/h de la C32 a Castelldefels. Fa uns 4 o 5 anys, dia si dia també haviem d´anar a recollir algun vehicle accidentat a l´autopista, i ara els unis serveis que fem son rodes punxades i gent que es queda sense combustible. No es el mateix frenar de cop a 80 que a 120 Km/h …tanmateix ASSEGURO, PER PRÒPIA EXPERIENCIA, que no hi ha les retencions que hi havía aleshores. Antigament, davant del Barnasud ja estaves aturat completament TOTS ELS DIES. Des-de Gavà, a la sortida 48 de la C32, hi surt una carretera que va cap a la C31 a l´alçada d´El Prat de Llobregat. Li diem la carretera dels “desguaços” (així mal dita ), que una vegada estava plena la C32 s´omplia de vehicles que buscaven una alternativa per arribar abans a Barcelona, i a l´arribar a la C31 es quedaven novament aturats. Le contaminació ha baixat molt poc, ni molt menys el que s´esperava, però la sinistralitat, ara, es quasi nul.la.CREC QUE AIXÒ ES TAN IMPORTANT O MES.
Jo penso que, tant la limitació de 80 Km/h com la velocitat variable han resultat positives.
A Israel apujaran la velocitat màxima a les autopistes de 100 a 110 km/h. I aquests no crec que se’ls pugui acusar de no entendre en contaminació i medi ambient
David,
Si, no tenen prou estacions de control. O no en tenien. les dades són simulades. la mesura ha estat inútil si ens referim a contaminació.
A més, la UE critica altres coses. Contaminació de les fàbriques de ciment, de les plantes que cremem residus, etc. No han fet res de res.
Salvador,
Ho ignorava. Avui la velocitat habitual podria estar perfectament a 130 km/h i aplicar-se reducció segons el trànsit.
El RACC va fer un advertiment quan es va iniciar tot això de limitar a 80 : Els fabricants de cotxes els dissenyen per a ser menys contaminants i consumir menys al voltant de 100-110km/h.
D’altra banda, la circulació a 80 obliga a anar “forçat” i pujat de revolucions al motor, el qual fa encara apujar més el consum i de retruc la contaminació.
Si algú dubta, segur que al RACC encara tenen arxivat l’informe que Iniciativa i el sr. Herrera (tant verd ell) van deixar de banda.
Rafa,
Potser si, però no és mateix l’entrada que la sortida. Crec que s’han d’adaptar coses, millorar la seguretat, però no fer demagògia. Anar a 80 sortint de Barcelona quan no hi ha cotxes és una cosa absurda.
La velocitat variable amb reduccions en determinats moments pot ser útil.
Andreu,
Efectivament, els cotxes tenen un punt de mínim consum que avui no és 80 km/h.
Els verds no defensen res verd, defensen tòpics que fa 20 anys que estan arxivats per absurds.
El tema de la contaminació dubto que se’n pugui treure l’aigua clara. Però la limitació de velocitat ha fet baixar la sinistralitat i gairebé ha fet desaparèixer les retencions.
I d’altra banda, això de si el cotxe contamina més o menys diria que és plantejar erròniament la qüestió. La pregunta no és quina és la velocitat òptima per un vehicle (que és al voltant dels 110 km/h), sinó quina és la velocitat òptima que fa entrar vint mil vehicles a Barcelona en una tarda (que segur que es molt menor dels 110).
O en termes físics, com aconseguim la millor velocitat sense que el flux de vehicles passi de laminar a turbulent.
El que si que no té sentit és mantenir la limitació fixa a 80 sempre. Hi ha moltes hores en que es podria augmentar sense problemes.
Hola Daniel,
Totalment d’acord. L’etapa limitant és l’entrada i és això el que cal tenir present. Tot això està perfectament analitzat i no hi hauria gaire problema en fer velocitat variable en funció de la possible acumulació a l’entrada. Ée optimitzable. Més encara, caldria posar-se forts en la circulació pel carril dret quan es va lent.
El que està clar és que la sortida té una altra anàlisi totalment diferent i que el tema de la limitació Barcelona desapareix.