Enric I. Canela

Avui és el dia D de l’educació. S’ha fet públic l’Informe PISA 2009. Malauradament no puc mirar el document complet, és de pagament i potser me’l compri però avui no ho he fet. Si que he pogut fer una lectura ràpida del document PISA 2009 Results: Executive Summary, de només 17 pàgines de text per llegir.

Comento una part de la classificació en comprensió lectora: Xangai (amb una mitjana de puntuació de 556), Hong Kong (533), Singapur (526), Canadà (524), Nova Zelanda (521), Japó (520), Australia (515), Països Baixos (508), Bèlgica (506), Noruega (503), Estònia (501), Suïssa (501), Polònia (500), Islàndia (500), Estats Units(500), Liechtenstein (499), Suècia(497), Alemanya (497), Irlanda (496), França (496), Dinamarca (495), Regne Unit (494), Hongria (494) estan per sobre de la mitjana de l’OCDE (493). Portugal 489, Itàlia (486), Letònia (484), Eslovènia (483) i Grècia (483) estan per sobre d’Espanya (481). Catalunya n’obté 498 punts.

Segons publica la Generalitat, en competència matemàtica Catalunya (495,6), Espanya (483,0) i total OCDE (488,4). Aquesta darrera dada no sé d’on surt perquè en el document de PISA diu 496. Si mirem Xangai veiem 600.

En competència científica, també segons la Generalitat, Catalunya (497,3), Espanya (488,0) i total OCDE (496,4). Igualment, aquesta darrera dada no sé d’on surt perquè en el document de PISA diu 501. Si mirem Xangai veiem 575. Catalunya està en aquet apartat millor que el 2006 (491), però pitjor que el 2003 (502).

Curiosa la premsa. A Espanya molt catastrofista.

Segons el ministeri el factor que lastra principalment els resultats espanyols és el rendiment dels repetidors, que són el 36% dels 27.000 alumnes que van realitzar les proves. Cal tenir present que s’avaluen els alumnes de 15 anys amb independència del curs en el que estan. La immigració també és un llast, a Catalunya en comprensió lectora l’alumnat nadiu obté 507,7 mentre que els no nadius obtenen 421,1.

En el cas de Catalunya les coses es miren diferent, hi ha més cofoisme.

Els resultats per comunitats autònomes en comprensió lectora són: Madrid (503), Castella i Lleó (503), Catalunya (498), Navarra (497) Aragó 495 País Basc 494 Total OCDE (493), Astúries (490), Cantàbria (488), Galícia (486), Espanya (481), Múrcia (480), Andalusia (461), Balears (457), Canàries (448), Ceuta (423) i Melilla (399).

El conseller d’Educació en funcions, Ernest Maragall, ha assenyalat que els resultats obtinguts durant el 2009 demostren com l’educació catalana ha aconseguit en una generació millorar resultats, tot i els canvis socials.

Pel president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu a Catalunya, Jorge Calero, els resultats en comprensió lectora han millorat clarament en relació amb les edicions anteriors de l’estudi. Hi ha hagut una millora en els resultats de les tres competències avaluades. La millora és especialment rellevant en comprensió lectora, competència avaluada amb més profunditat en el PISA 2009. Podem afirmar que els esforços duts a terme per part del professorat i dels centres juntament amb les mesures de política educativa, de recolzament d’alumnat i de centres amb més dificultats, estan donant el seu fruit en relació amb l’objectiu de millorar els resultats de l’educació a Catalunya. La consolidació d’un model d’avaluacions censals de competències, dutes a terme a Catalunya els darrers anys ha permès prendre nota dels propis punts forts i febles i introduir mesures de millora.

De totes formes hi ha un fet que no podem deixar de comentar. L’OCDE ressalta una dada: el 25% dels alumnes de Xangai han estat capaços de resoldre un tipus de problema matemàtic complex. El mateix problema només va ser resolt per un 3% dels estudiants de l’OCDE.

Com sabeu aquests dos dies he parlat de Xina (Dedicat al nou Govern i Xina i la ruïna de Catalunya), destacant que és un país que està avançant a gran velocitat en temes d’R+D+i i que aviat deixarà de ser, ja en molts aspectes no ho és, un país que competeix només per la mà d’obra barata, ara també innova. Si tenim en compte l’alta competència que assoleixen els estudiants d’aquelles contrades en competència matemàtica i científica, ja ens podem espavilar.

L’OCDE ens diu que el fet que el país (o economia) amb millors resultats en l’avaluació del 2009 sigui Xangai, amb un PIB per càpita molt per sota de la mitjana de l’OCDE, posa de manifest que baixos ingressos del país no és incompatible amb un bon rendiment educatiu.

Podem parlar, doncs, d’un repte per al nou Govern, millorar les coses. Els resultats indiquen que quan més autonomia i disciplina hi ha als centres millors resultats s’obtenen. Per altra banda es veu que el fet que els nostres estudiants estudiïn en català no és un handicap quan els comparem amb altres de comunitats autònomes que estudien en espanyol. Potser les variables explicatives són altres.

Una resposta a “Ràpida reflexió sobre els resultats PISA 2009”

  1. […] Joaquim Prats reprodueix al seu bloc un article que va publicar a la Revista Escuela el 13 de gener passat. Es tracta de: Qué explica el éxito mediatico del informe. Es refereix a l’informe PISA 2009 publicat el 7 de desembre (veure Ràpida reflexió sobre els resultats PISA 2009). […]

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació