Enric I. Canela
Avui he llegit una notícia que m’ha sorprès, prové del diari ABC. Diu el titular: Los alumnos catalanes de 4º de ESO comprenden peor los textos en castellano.
Més avall: Els alumnes catalans acaben l’ensenyament obligatori amb més dificultats per comprendre els textos escrits en castellà que en català. I una mica més avall: Els resultats de l’examen apunten, però, que les competències generals en les dues llengües oficials de la Comunitat són similars. Segons l’avaluació, el 15,9% dels alumnes té un nivell baix de coneixements en la llengua autonòmica, mentre que en llengua castellana el percentatge és del 14,1%.
Això no obstant, les dades fetes públiques, en nora de premsa, no diuen res sobre què els alumnes catalans comprenguin pitjor el castellà que el català.
Per més que he buscat no he vist enlloc les dades que ABC diu. Tampoc mostren els d’ABC res. Imagino que com tantes altres coses s’ho hauran inventat. Les dades només mostren un lleuger avantatge en el coneixement de la llengua espanyola, el contrari del que diu ABC.
Una mentida més. Tampoc no cal capficar-s’hi gaire.Jo tinc una prova infalible: deu frases fetes en castellà i deu en català. Es pot fer la prova amb qualsevol alumne universitari escolaritzat en català i en sabrà més de castellanes que no de catalanes.
En qualsevol cas, per saber que els estudiants del país no arriben als mínims en matemàtiques i llengües (qualsevol), no cal gastar-se els cèntims en fer proves. El dubte que em queda és: en què destaquen? En educació física? Estem educant els Messis i els Rafa Nadals del futur?
Xavier,
No cal, tenim un problema de gran magnitud. El sistema educatiu del país és una autèntica porqueria. Calia democratitzar l’educació i aocneguir una completa integració, però crec que es podia haver fet sense carregar-se tot el sistema.