Enric I. Canela

Els cursos en línia oberts i massius (MOOCs) estan de moda, o potser s’estan passant de moda. Avui s’ha publicat la convocatòria Ajuts per al finançament de projectes per al foment de la creació o millora dels cursos en línia oberts i massius oferts per les universitats catalanes i els centres de recerca de Catalunya per al curs 2013-2014 (MOOCs). Es poden presentar sol·licituds fins el dia 5 de setembre i es poden demanar fins 16.000 euros.

Fa uns dies, el 26 de juny, es va fer el simposi “MOOCs: reptes i oportunitats de les universitats”, organitzat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) on es va parlar de l’estat actual dels MOOCs, dels seus punts febles i dels seus punts forts i de l’oportunitat que representa per a les universitats. L’opinió general és que els MOOCs seran adoptats per les universitats.

Un exemple d’alguna cosa recent és el de la Universitat d’Edimburg. Als seus cursos es van apuntar 300.000 persones, un 90% de fora del Regne Unit. En un dels cursos, amb 41.000 inscrits, va acabar 1.700. Podeu veure un model d’evolució de participants clicant el dibuix.

Un plantejament que fan és que poden servir per preparar la transició entre secundària i universitat.

És sorprenent que tothom s’hi està ficant però no saben per què. Com a experiència d’innovació docent, ho veig bé, com a part de l’obligació d ela universitat no. Alguns companys em diuen que cal ser-hi, jo dic que no a qualsevol preu en un moment en què amb prou feines paguem nòmines. Potser estic equivocat, però sense tenir clar que faré amb els MOOCs jo no invertiria.

5 respostes a “Abans d’invertir en MOOCs cal saber com els farem servir”

  1. a 03 jul. 2013 a les 6:13 Josep

    Els MOOCs són una eina interessant, però cal recordar que molts d’ells funcionen d’acord amb uns determinats paràmetres. Per exemple: una forta inversió en recursos, una matrícula massiva d’estudiants (que és resultat de comptar amb docents de reconegut prestigi i que compensa els recursos que es dediquen al MOOC), i posteriorment una atracció de talent (que algú haurà de finançar).

  2. a 03 jul. 2013 a les 10:18 Enric I. Canela

    Josep,
    Ja ho he comentat en algun altre apunt. Les empreses que els gestionen s’hi han posat per fer negoci. Les empreses inverteixen i cobren. Per això no ho veig clar. No m’imagino els cursos d’aquí, ara, atraient milers de persones disposades a pagar, ni que sigui poc.

  3. a 04 jul. 2013 a les 6:03 Miquel Duran

    Enric,

    He tingut l’oportunitat de coordinar un MOOC a la plataforma MiriadaX, i de participar en un altre. També he assistit i participat en jornades d’aquest tema. En la meva opinió, estem davant d’una bona oportunitat.

    Avui presentem una comunicació al congrès Univest a Girona sobre el tema, on hi fem algunes reflexions que potser t’interessaran. En tot cas, els MOOC fan que parlem d’educació. I això sol ja paga la pena.

    L’article el trobaràs a http://www.slideshare.net/quelgir/2013-univest305mooc

    Gràcies per aquesta entrada!

  4. a 04 jul. 2013 a les 7:55 Enric I. Canela

    Miquel,
    Gràcies a tu pel comentari. Efectivament és una bona oportunitat, però per jugar a segons què calen diners. Com a eina d’innovació la trobo bé, però amb plantejaments no gaire ambiciosos.
    Gràcies per l’article.

  5. […] arran d ela convocatòria de la Generalitat per finançar la seva elaboració, vaig escriure: Abans d’invertir en MOOCs cal saber com els farem servir. Un més abans havia escrit: MOOCs: jo ara no m’embolicaria. I al setembre: Èxit de la […]

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació