Enric I. Canela

El proppassat dia 3 es va presentar el document La Universidad española en cifras corresponent al 2013-2014. Document anual, modificat respecte al que era abans, modificat per a bé, que encarrega la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) i que efectuen Juan Hernández Armenteros (Universitat de Jaén) i José Antonio Pérez Garcia (Universitats Politècnica de València).

L’índex és prou explicatiu:

  • L’accés als estudis superiors a Espanya és equiparable al del conjunt dels països de la Unió Europea.
  • L’evolució dels ensenyaments és molt diferent per als ensenyaments de grau i les de màster.
  • L’evolució de la demanda d’ensenyaments de grau difereix en les universitats públiques i privades durant la crisi.
  • Els estudiants de grau han modificat les seves preferències cap a les branques de Ciències de la Salut i les Humanitats.
  • Les dones continuen sent majoritàries en els estudiós universitaris de grau, encara que els homes incrementen la seva participació.
  • Tot i que les universitats politècniques són les més especialitzades del Sistema Universitari Espanyol, determinades universitats públiques presencials presenten també una notable especialització dels seus estudis en determinades branques.
  • L’atracció internacional d’estudiants de grau està determinada per la intensitat del Programa Erasmus a cada universitat.
  • Administració i Direcció d’Empreses és la titulació més demandada de les universitats públiques i privades presencials.
  • Les titulacions de Ciències de la Salut atrauen als nous alumnes amb millors notes d’accés.
  • L’atracció dels nous alumnes de grau amb millors notes d’accés és diferenciada per regions i per universitats.
  • Els ensenyaments de postgrau continuen el seu creixement en les universitats públiques presencials.
  • La demanda dels ensenyaments de màster oficial mostra notables diferències per tipus d’universitats.
  • L’atracció internacional dels ensenyaments de màster oficial és més gran que la dels ensenyaments de grau.
  • Espanya té un dels nivells de preus públics universitaris més elevats de la Unió Europea.
  • Les pujades dels preus públics per les comunitats autònomes aguditza les diferències en les universitats públiques Presencials.
  • Beques i ajudes a l’estudi universitari. Panorama Internacional.
  • Els becaris augmenten per l’impacte de la crisi; però hi ha un major nivell de precarietat, més incertesa i més exclusió.
  • Les universitats intensifiquen i generalitzen les ajudes als estudiants.
  • El sistema universitari espanyol té en l’actualitat un nombre d’universitats d’acord amb la mida de la població a la que ofereix serveis d’educació superior.
  • Estructura de l’oferta d’ensenyaments de grau per branca d’ensenyaments, universitats públiques i privades.
  • Les universitats públiques corregeixen substancialment els problemes d’eficiència associats a l’existència de titulacions amb baixa demanda.
  • L’oferta de postgrau està marcada pel creixement del màster oficial.
  • Suficiència financera del Sistema Universitari Espanyol, comparabilitat internacional.
  • Les retallades del finançament públic afecten severament als recursos estructurals de les universitats públiques.
  • Les universitats públiques presten els serveis docents d’educació superior disposant de menys de recursos totals per estudiant que les universitats privades.
  • Els ingressos per recerca i transferència tecnològica retrocedeixen un 30%.
  • La despesa pública universitari retrocedeix a xifres de l’any 2006.
  • Les úniques despeses que s’incrementen durant la crisi són els de beques i ajudes a l’estudi per als estudiants.
  • La despesa de personal de l’any 2013 descendeix en 333 milions d’euros en relació al contret en l’any 2010 per les universitats públiques.
  • La crisi econòmica redueix en 8.550 llocs de treball públics els recursos de personal de les universitats públiques des de l’any 2010 al 2013.
  • La inversió en les universitats públiques es desploma.
  • Resultats docents (públiques i privades).
  • Evolució del rendiment acadèmic dels ensenyaments de grau per branca d’ensenyament.
  • Top 5 de rendiment acadèmic dels alumnes de nou ingrés matriculats en les titulacions de cada branca.
  • Flux dels estudiants titulats sobre nou ingresso en ensenyaments de grau i postgrau. Per branques d’ensenyaments.
  • Top 5 de rendiment acadèmic de les titulacions de cada branca. Correlació entre sexe dels estudiants, nota mitjà d’accés, taxa de rendiment i taxa d’abandó.
  • Ocupabilitat dels titulats amb estudis superiors.
  • Comparabilitat internacional.
  • Ocupabilitat dels titulats amb estudis superiors a Espanya.
  • Rendiment de l’educació superior en el nivell de renda dels titulats universitaris.
  • Resultats R + D (públiques i privades).
  • El context internacional de la despesa en R + D.
  • A Espanya la despesa en R + D ha retrocedit a nivells inferiors a 2007.
  • La producció científica de les universitats espanyoles manté la seva dinàmica de creixement tot i la reducció dels recursos.
  • La producció científica per universitats revela un factor de diferenciació rellevant per tipus d’institucions i sistemes regionals.
  • Les Universitats Espanyoles en els rànquings internacionals.
  • Productivitat investigadora del professorat (sexennis), i lectura de tesis doctorals.
  • L’activitat de transferència de coneixement i d’innovació és un dels problemes centrals de l’economia espanyola i, en conseqüència, dels resultats de les universitats.
  • Evolució de la producció de patents per universitat.
  • Ingressos de recerca aplicada per professor equivalent a temps complet.

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació