Enric I. Canela
Sí més no cal saber les Matemàtiques que s’ensenyen i no passar curs sense saber-ne res. Això passa. Només cal avaluar els estudiants universitaris.
Llegia un article titulat “Més matemàtiques? Els qui han ensorrat el país hi estaven preparadíssims”. Parla d’un llibre escrit per Joan Antoni Melé es tracta de L’economia explicada als joves. De fet és una entrevista a l’autor. No he llegit el llibre i per tant no sé si el llibre coincideix amb el que diu l’autor a l’entrevista. Segurament el llibre és fantàstic i estic amb ganes de llegir-lo, ho faré, però a l’entrevista hi ha coses que no puc compartir de cap manera. Davant d’un diagnòstic mitjanament encertat hi ha coses enormement errònies. L’autor té experiència provada en banca i d’ètica en sap. Tanmateix els titulars i les entrevistes tenen un risc, el risc dels titulars i de les preguntes no matisades. A més, hi ha el risc és que algun indocumentat la llegeixi i arribi a ser polític, fàcil, i prengui decisions.
Diu Melé a l’entrevista:
M’enervo quan sento l’informe Pisa que diu que Espanya va malament en matemàtiques. La gent que ha ensorrat aquest país en la misèria amb casos de corrupció i malversació estava preparadíssima en matemàtiques i en economia. Espanya va malament en ètica i valors.
Comparteixo que Espanya va malament en ètica i valors. Discrepo en què gent que ha ensorrat aquest país en la misèria amb casos de corrupció i malversació estava preparadíssima en Matemàtiques i en Economia. En Economia potser van treure bones notes, però en Matemàtiques no estaven preparadíssims. Que busquin gent que acaba carreres d’aquestes preparadíssims en Matemàtiques. La majoria no entén ni les Matemàtiques ni la Comptabilitat. Un dels grans errors del sistema és que els polítics de l’Estat, tenen una formació bàsicament en Ciències Socials. Merkel va fer Física, Valls va fer Història, Cameron Política, Economia i Filosofia. Si mirem més veureu com va això. Fixeu-vos en els currículums espanyols.
El gran error, però, és que no hi ha ètica ni sistemes que eviten la corrupció a priori.
Pregunta i resposta:
Menys matemàtiques i més filosofia?
Exacte, per mi parlar d’economia és parlar de filosofia i del sentit de la vida. Donen premis Nobel d’economia a persones que saben molt de teoria però no de resoldre els problemes del món.
Menys Matemàtiques no, més Filosofia sí. També llatí. Potser és que no passi de curs el que no sàpiga sumar. Aniríem millor.
La qüestió no és tant si més o menys matemàtiques. La idea és que calen matemàtiques de qualitat.
Sobre la relació filosofia-economia, ara hi ha un debat obert sobre com s’ensenya l’economia en relació als valors socials. Segurament, aquest debat apareix perquè la societat es transforma i l’economia ha de cercar nous raonaments. És un bon símptoma que l’economia és viva.
Josep,
Les matemàtiques són. La qualitat depèn de professorat, escola i estudiant. El model educatiu és catastròfic. El debat sobre filosofia – matemàtiques no l’entenc. Jo vaig estudiar les dues coses i llatí. Segueixo creient que el meu ensenyament era molt millor que l’actual. No crec que les coses hagin anat a millor. Veig més limitats els degeneracions posteriors (quant a coneixements i valors) que no la generació actual. Partint que mala gent – inútil (o al contrari) existien aleshores i existeixen ara.
Tot d’acord amb l’economia, però depèn de valors que no estan a l’economia i si a la filosofia.