Enric I. Canela

Llegia de les virtuts de les nous del Brasil. De fet fa pocs dies havia llegit coses sobre elles arran de la classe de micronutrients que vaig fa unes poques setmanes. Tocava parlar del seleni i vaig llegir algunes coses d’aquestes nous.

Les nous del Brasil són, amb molta diferència, l’aliment que conté més seleni. El seleni és un element químic no metàl·lic, no massa abundant a la Terra, és el 34è. El seu nom prové de Selene, la Lluna en grec. És parent del sofre.

Aquest element, però, que és essencial per a nosaltres. El nostre cos conte 2 parts per milió, poc però imprescindible. N’hauríem de prendre freqüentment. S’estima que n’hauríem d’ingerir 0,125 mg cada dia. No necessàriament de manera sistemàtica dia, és una mitjana, ja que el seleni s’acumula a les proteïnes formant-ne part.

Jo poso en dubte si aquesta quantitat, els 0,125 mg al dia és l’adequada. Els mètodes per determinar la quantitat diària necessària es posen en dubte. Potser una mica més és millor.

Només 50 g de nous del Brasil contenen 1 mg de seleni, que és unes vuit vegades la quantitat diària necessària. S’ha de comptar, però, que 50 g de nous del Brasil aporten 330 kcal. La part complementària positiva és que aporten una quantitat alta d’àcids grassos omega-3.

Què fa el seleni al nostre organisme? Només té una funció: formar parts de proteïnes. De les proteïnes que en forma part en destacaré dues: la glutatió peroxidasa i la tioredoxina reductasa. Es tracta de dos enzims que s’encarreguen d’eliminar espècies d’oxigen reactiu. Les espècies d’oxigen reactiu són espècies químiques que provoquen alteracions a les cèl·lules, genèricament podem parlar de càncer i envelliment.

Conclusió prendre uns 30 g de nous del Brasil al dia pot ser una gran idea per mantenir-se sà.

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació