Enric I. Canela

Al mes de juliol vaig escriure un article que vaig titular “La ceba terapèutica“. El vaig escriure amb la idea de comentar les diferents defenses de l’organisme davant dels patògens i, òbviament, entre ells el SARS-CoV-2. El títol té a veure amb la N-acetilcisteïna, abreujadament NAC. La ceba en conté. L’article el finalitzada així:

Sabem que la concentració cel·lular de glutatió disminueix amb l’edat. Molta gent pren N-acetilcisteïna com a suplement, especialment a l’hivern, per prevenir la grip, la bronquitis i altres malalties de l’aparell respiratori. Ben conegut l’efecte beneficiós de prendre molta ceba. Les concentracions de les formulacions farmacèutiques no són tòxiques.”

Aquesta setmana, a partir d’un article de Diario Médico (La suplementación con GlyNAC, clave en el envejecimiento saludable) he pogut llegir un article que es titula: Glycine and N-acetylcysteine (GlyNAC) supplementation in older adults improves glutathione deficiency, oxidative stress, mitochondrial dysfunction, inflammation, insulin resistance, endothelial dysfunction, genotoxicity, muscle strength, and cognition: Results of a pilot clinical trial (Premranjan Kumar, Chun Liu, Jean W Hsu, Shaji Chacko, Charles Minard, Farook Jahoor, Rajagopal V Sekhar; Clin Transl Med. 2021 Mar;11(3):e372. doi:10.1002/ctm2.372).

En aquest article els autors indiquen que han demostrat que la suplementació durant 24 setmanes a adults grans (70-80 anys) amb una mescla de glicina i NAC, font de cisteïna, redueix l’estrès oxidatiu, entre altres coses perquè augmenta la concentració de glutatió, potent antioxidant, al teixits de l’organisme. En síntesi: aquesta suplementació corregeix la deficiència intracel·lular de glutatió. Indiquen que aquesta suplementació en persones grans podria ser un mètode senzill i viable per promoure la salut, tot disminuint, també, la immunosenescència. Els resultats obtinguts van ser espectaculars, amb una recuperació del nivell d’alguns paràmetres a valors propers als dels 20 anys.

Els aminoàcids es consumeixen i els hem de reposar cada dia. Els investigadors van determinar que als 12 dies de deixar de prendre el suplement, els valors s’havien deteriorat i tornaven a ser els que tenien abans del tractament. La conclusió a extreure és que calia mantenir una dosi diària d’aquestes substàncies.

La quantitat diària de glicina i de NAC que van prendre cada dia va ser, aproximadament, de 0,01 g per kg de pes. Com a mucolític, la quantitat que s’acostuma a prendre de N-acetilcisteïna és de 0,6 g al dia. Amb tot, aquesta quantitat, unes 10 vegades superior, no comporta cap risc. Òbviament, la glicina és completament innòcua.

Respecte a la glicina, és interessant comentar que molta gent pren suplements de glicina sense ser-ne conscient i creient que prenen un producte miraculós. Moltes persones prenen col·lagen, en alguns casos de procedències exòtiques i a preus elevats. La glicina és un aminoàcid molt abundant en el col·lagen, un 30% ho és. La gelatina també n’és molt rica. Prendre col·lagen o gelatina és prendre glicina. El col·lagen o la gelatina que ingerim és degrada a l’estómac i a l’intestí prim en aminoàcids, predominantment glicina. La forma més barata i plaent per als que els agradi aquest menjar, són els peus i les galtes de porc. Clar que també els calamars, les sípies i els pops en son rics.

No s’ha de confondre la gelatina amb un succedani que és fa servir per fer postres i que és una fibra.

La glicina limita la formació de glutatió. Si tenim poca glicina, no es formarà glutatió. La glicina és un aminoàcid molt curiós. Fa molts anys, un amic em va fer veure la seva importància. Jo no n’era conscient.

Es veu que els investigadors tenen les coses clares i la Universitat de Baylor ha patentat la fórmula d’un complement i Nestle Health Science l’ha afegit a un dels seus productes i l’està comercialitzant.

De fet la glicina la podeu trobar en pols a uns 20 euros per kg. Evidentment, no cal prendre’n tanta com la que han fet servir en aquests experiments. La NAC és una mica més cara, però per 100 euros/kg la trobareu. Amb 2 g de cada al dia en sobraria. O sigui que amb 30 cèntims al dia ja n’hi hauria prou. Podeu afegir unes bones vitamines.

Aposto que el sistema immune us millorarà. Menys risc de caure malalt, de COVID-19 també.

Trackback URI | Comentaris RSS

Deixi una contestació