Notícia de Rosa Díez de VilaWeb publicada el 26 de juliol de 2003
El Departament d’Universitats vol convertir Catalunya en el campus de la Mediterrània
Responent al seu principi i afany històric d’universalitat, la universitat catalana ha fet el primer pas en ferm per començar a captar estudiants d’arreu del món. Una conjuntura favorable ha provocat que després d’uns mesos d’haver posat en funcionament el programa de promoció de les universitats catalanes a l’exterior (UCAT) ja s’hagi obert la primera oficina permanent d’aquest projecte i s’hagi fet, concretament, a la capital de la Xina, a Pequín.
El motiu pel qual el Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació ha viatjat fins a Àsia per instal•lar-hi la primera representació permanent del programa UCAT el va explicar el conseller d’aquest departament, Andreu Mas-Colell. «La Xina està en un procés de transformació semblant al que vam viure nosaltres fa uns vint anys, cada vegada hi ha més demanda d’estudis superiors, però el seu sistema no pot respondre al creixement de la demanda», va explicar Mas-Colell. A més a més, hi va afegir: «La política oficial xinesa és favorable al fet que la seva gent marxi a fora a estudiar perquè això redueix la pressió interna i permet formar generacions molt socialitzades internacionalment.» Actualment, uns 9.500 alumnes de les universitats catalanes provenen d’altres països. D’aquests, n’hi ha uns 3.000 que preparen el doctorat. De xinesos, però, no n’hi ha gaires. Tot i això, els estudis previs que han realitzat a través del programa UCAT han demostrat força interès entre els estudiants xinesos per estudiar a Catalunya i a més a més en molt diverses branques del coneixement. Campus del MediterraniAl mateix temps, el programa de Promoció dels Estudis Universitaris de Catalunya pretén que Catalunya es converteixi en el campus universitari de la Mediterrània per a la comunitat internacional, segons va explicar el responsable de la UCAT, Enric Canela. Canela va explicar que en aquests primers 18 mesos de funcionament del programa se n’ha dissenyat la marca i la imatge, s’ha assistit a un total de 24 salons d’ensenyament, 5 a Catalunya i 19 a l’estranger i s’han establert contactes amb ambaixades, consolats i entitats diverses.