Publicada a la Sala de premsa de la UOC el 10 de Novembre de 2006
La UOC serà l’escenari de la presentació del llibre Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje, dels professors Guillermo Bautista, Federico Borges i Anna Forés. L’acte, organitzat conjuntament per la UOC i l’editorial Narcea, tindrà lloc el 15 de novembre a les 18.30 hores a la sala d’actes de la Universitat (av. Tibidabo, 39. Barcelona). El vicerector de Recerca, Eduard Aibar, obrirà l’acte.
L’obra Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje pot ser molt útil per a tots els professionals que vulguin saber en què consisteix l’ensenyament en entorns virtuals i que, a més, necessitin saber les funcions i tasques que el professorat ha de desenvolupar en propostes de formació virtual, en qualsevol de les seves modalitats (completament en línia, mixta o com a suport i complement de la formació presencial). Els docents trobaran continguts bàsics que els podran ajudar tant si són en un moment inicial de la seva carrera en aquests entorns i no tenen experiència com si ja tenen certs coneixements del desenvolupament de la docència impartida en campus virtuals o amb mitjans digitals. Els autors volen despertar l’interès i la inquietud per la innovació i la millora constant en la seva tasca, suggerint i explicant idees i exemples que puguin ser implementats en el context virtual en què desenvolupin la seva tasca educativa.
Alguns dels temes de què tracta el llibre són els següents: qüestions relatives als entorns virtuals d’ensenyament-aprenentatge, el rol de l’estudiant en línia, la manera de preparar-se per a ensenyar en un entorn virtual, el disseny i la planificació de l’acció docent, entre altres. També es recullen tasques i estratègies per a l’acció docent i l’avaluació de l’aprenentatge en els entorns virtuals. En el darrer capítol es proposen diverses accions d’innovació educativa.
Autors
Guillermo Bautista és pedagog, professor de Ciències de l’Educació de la UOC i especialista en disseny, desenvolupament i innovació didàctica i curricular. És investigador, assessor i formador en l’àmbit de la integració didàctica i curricular de les TIC en els processos d’ensenyament i aprenentatge en els diferents nivells educatius.
Federico Borges és llicenciat en Filologia Anglesa per la Universitat Jaume I de Castelló i professor de la Coordinació d’Anglès dels Estudis de Llengües i Cultures de la UOC. També és formador de docents en línia i especialista en l’estudiant en entorns virtuals.
Anna Forés és doctora en Filosofia i Ciències de l’Educació i llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona i té un màster d’Innovació curricular de l’educació de les persones adultes. És professora de les Escoles Universitàries d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés a la Universitat Ramon Llull, professora associada de la Universitat de Barcelona i professora col·laboradora del màster d’E-learning de la UOC.
Debat virtual
Aquest llibre ja es va presentar de manera virtual per als estudiants de la UOC el dia 6 de novembre. Des de llavors fins al dia 15 és obert un debat virtual entorn de les qüestions següents: què penses sobre la formació en entorns virtuals?, com han de ser, de “propers”, els docents virtuals?, quins són els teus criteris de funcionalitat i estètica per a una aula virtual?, hi haurà virtualitat en l’ensenyament d’aquí a dues o tres dècades? Carme Trinidad, psicòloga i professora de les EUTSES Pere Tarrés de la URL i professora col·laboradora del màster d’E-learning de la UOC, és la moderadora del debat.