Enric I. Canela
El País digital ha publicat avui que el governador del Banc d’Espanya considera “clau” gastar més diners públics en educació per millorar la productivitat.
El governador del Banc d’Espanya (BE), Miguel Ángel Fernández Ordóñez, ha qualificat avui en el Congrés dels Diputats de “ridícula” la formació secundària a
Espanya en comparació amb la d’altres països europeus i ha assegurat que la clau per millorar la productivitat és gastar més diners públics en educació.
En la seva intervenció en la Comissió d’Economia de la Cambra Baixa, Fernández Ordóñez ha deixat clar que “per augmentar la productivitat cal treballar en tres elements: la inversió en investigació i desenvolupament, la liberalització i, sobretot, l’educació”. “La nostra gran diferència respecte a altres països és l’educació. Els nivells d’educació secundària són absolutament ridículs en comparació als nòrdics i altres països europeus”, ha criticat.
Encara que ha admès que Espanya ha augmentat la seva productivitat de manera “espectacular” en els últims temps, el governador del Banc d’Espanya ha fet recalcament en el qual “el punt essencial del creixement de la productivitat és l’educació, educació i educació”.
No només cal un increment quantitatiu de recursos: cal també un canvi qualitatiu. Mentre les biblioteques estiguin obertes només un parell d’hores al dia (cosa que passa en moltes escoles o fins i tot en equipaments municipals), malament anem. I el mateix passa amb altres equipaments que podrien tenir una funció auxiliar a l’ensenyament magistral.
Amb els ordinadors, a banda de pocs, passa una cosa similar. Menys sisena hora fent no se sap què i més estudi. Només cal posar exàmens i el que no en sàpiga que hi torni. Com abans, jo no sé si la societat ara és millor, si més no, no m’ho sembla, el que si sé és que els estudiants en saben menys. I no és que ara es gasti menys. Clar que potser ara saben més macramé i això els permet una millor adaptació al medi.