Del web del Consell de Ministres de 14 de desembre de 2008
El Consell de Ministres ha aprovat tres acords pels quals es regulen, conforme a la Llei Orgànica d’Educació (LOE), les condicions a les quals haurien d’adequar-se els plans d’estudis conduents a l’obtenció de títols que habilitin per a l’exercici de la professió regulada de mestre en Educació Infantil, mestre en Educació Primària, i professor d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes.
Els acords permetran ampliar i millorar la formació inicial dels docents, aprofitant les possibilitats que ofereix l’adaptació de la Universitat espanyola a l’Espai Europeu d’Educació Superior i la creació dels títols de grau universitari i de màster oficial.
Els futurs mestres en educació infantil o en educació primària cursaran títols de grau de quatre anys de durada (240 crèdits), un més que en l’actualitat.
Quant als professors d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes, l’Acord adoptat avui estableix que serà necessari ser graduat universitari i cursar un màster oficial específic d’un any de durada (60 crèdits europeus) amb uns requisits i objectius establerts per l’Administració.
Continguts mínims
Després de l’adopció d’aquests acords, el Ministeri d’Educació i Ciència publicarà les Ordres per les quals es fixen els continguts mínims i objectius d’aquests ensenyaments, el que permetrà a les Universitats desenvolupar els seus plans d’estudis. Aquestes millores afectaran als futurs graduats.
El nou Màster de secundària millorarà considerablement la formació dels nostres futurs professors. Entre les condicions que s’exigiran per a accedir al Màster haurà d’acreditar-se el domini d’una llengua estrangera. Així mateix, el 80 per 100 de l’ensenyament ha de ser presencial, i els alumnes haurien de cursar pràctiques docents.
Els actuals diplomats o estudiants de magisteri i llicenciats amb el Certificat d’Aptitud Pedagògica (CAP) no perdran cap dels drets adquirits amb els seus títols.
Quin serà el perfil del professorat que impartirà els màsters específics de capacitació per a la docència en Educació Secundària Obligatòria (titulació, amb experiència o no en Secundària, etc…)?
Montse,
La teva pregunta és la del milió d’euros de premi. Jo la veritat és que si s’ha de basar en una càrrega molt forta de teoria pedagògica… Tinc molts dubtes.
Per a mi la clau està en les competències innates del mestr / professor. La selecció prèvia seria la clau de l’èxit. No acabo de veure per on aniran les coses.