El rector de la UdL, Joan Viñas, ha confirmat en el decurs de l’esmorzar que la Universitat ha ofert aquest dijous a la premsa que la UdL pagarà un complement als professors que augmentin les xifres d’alumnes aprovats sense baixar però el nivell d’exigència. Aquest es un dels cinc requisits del manual d’avaluació del professorat que serveix de base perquè els docents incrementin el seu sou per cada cinc anys de docència. Viñas ha assegurat que aquesta mesura, que pretén acabar amb un alt índex de suspensos ja que en algunes assignatures només aprova el 10% de l’alumnat, no farà que els professors ‘baixin el llistó’.
En el model pre-EEES un punt clau en els processos d’avaluació institucional (poc explotat al nostre país) és el d’analitzar els exàmens d’una determinada assignatura, ordenats del millor valorat al pitjor. És una manera de garantir “que no es baixi l’exigència”
Plantejat així com ho han fet a la UDL, ja ho havia pogut llegir a la premsa, m’ha semblat poc adequat, per bé que l’objectiu sigui lloable (quan una assignatura té un 10% d’aprovats és que hi ha un problema).
Però és que a més a més l’EEES proporciona una dimensió avaluativa diferent a la més habitual en el nostre sistema. Si es fa bé, estic segur que generarà molts canvis, que poden ser molt positius.
Elies,
Jo penso exactament igual, quan suspen tothom, alguna cosa passa. I si hi ha més d’un grup i en uns si i altres no, encara més. Jo no estic gens d’acord amb pagar per aprovat. A més Bolonya no va per aquí. Jo plentejo la cosa de forma diferent, més treballs, proves de preguntes concretes, etc. Encara haig d’experimentar una mica, dóna molta feina.
Aquest és un tema molt complicat. Qui posa el llistó? Com es valora que el llistó no s’hagi baixat (o pujat)? Com se sap que el professorat de l’assignatura ha tingut les mateixes opotunitats que altres professors d’altres assignatures que tenen els mateixos estudiants?
Hi ha molta casuística. Una de molt senzilla: els horaris i l’absentisme. Una assignatura de 3 a 4 és més difícil d’impartir que una assigatura d’11 a 12.
L’avaluació de la docència no és pas cosa fàcil.
Miquel,
El tema és enormement complicat, amb tot l’igualitarisme és un sistema pervers. El problema és que no hi ha sanció per a l’incompetent.