Ahir no vaig publicar pràcticament res i avui vaig tard. Aquestes coses que cal fer abans de Nadal ocupen temps. El món s’acaba, reunions per acabar coses, i a més celebracions continuades. Cansat i poca feina. I eina acumulada. Em tocarà preparar un parell de xerrades que haig de fer al gener, les classes i algunes coses més. Vacances? Les que les reunions familiars i les feses tradicionals exigeixein.
La premsa de dijous comentava la creació de la marca Universitat de Catalunya (La Razón, La Mañana Diari de Ponent, La Vanguardia, El Punt
Antoni Giró, Rector de la UPC, publicava dijous un article a El País: L’oportunitat d’un repte. Diu Giró que fa més de cinc anys que la UPC treballa per adaptar els seus estudis a l’Espai Europeu d’Educació Superior. Giró explica perquè han endarrerit l’adaptació de les titulacions. Explica que per tractar-se d’enginyeries i arquitectura, lligades a l’exercici professional i la titulació ja confereix competències directament. La legislació espanyola lliga competències i aquestes titulacions depenen encara de més desenvolupament legal. De moment no s’ha produït. També defensa Giró la necessitat d¡abordar el procés de forma assossegada. Diu com ho volen fer. Coincideixo en part. La UPC ha d’esperar, però més assossec… Portem un munt d’anys darrera de Bolonya. Ja estem ben farts de tants canvis que no arriben i mentre a fer reunions i parlar de competències transversals, específiques, objectius, una religió. Els problemes seran els mateixes, demà que abans d’ahir.
El tema de les rectores dóna de si, només 5 rectores i 66 rectors. El Mundo feia dijous un reportatge. Ja canviarà, el món no es va fer en un dia. Segles de masclisme impliquen uns quants anys per vèncer, espero que pocs.
El Mundo de dijous comentava que el Santander s’uneix a la convocatòria de beques de la Fundació Carolina. Són beques per a estudiants d’Amèrica Llatina. La veritat és que fa falta que algú dinamitzi aquesta fundació. Una ruïna. Sembla que ara ha millorat una mica.
PISA també era tema dijous (ABC, El Periódico, El Confidencial, El Mundo, La Gaceta de los Negocios, Expansión. Andreas Schleicher, director de l’Informe PISA, va estar a Madrid amb la ministra Mercedes Cabrera. Va dir Schleicher que el sistema educatiu espanyol falla en la falta de control sobre les escoles, no dóna incentius als docents ni tampoc ajuda individualitzada a l’alumnat. Segons el director de PISA 2006 a Espanya s’utilitza massa la repetició de curs, cosa que consumeix molts recursos i és poc productiu. És molt més rendible l’ajuda individualitzada als alumnes. Cal una millora de la creativitat perquè els alumnes han demostrat un baix nivell en la comprensió lectora, cosa que és bàsica per rendir en matemàtiques i ciències. El sistema educatiu espanyol està basat a incorporar coneixements de memòria, la qual cosa no estimula el pensament lògic i explica el retrocés en comprensió lectora dels alumnes. Els alumnes espanyols els valoren i en comprenen la importància de la ciència, però rebutgen la possibilitat de dedicar-se professionalment a aquesta àrea. No volen ser científics, quan està ben clar que la recerca i la capacitat d’innovació dels sistemes educatius és una cosa primordial. Espanya podria fer molt més en ciència. Schleicher troba que Espanya està on s’esperava d’acord amb com actua. Mercedes Cabrera va dir que Espanya farà un informe similar al PISA anualment i el presentarà cada any al Congrés dels Diputats.
També avui Expansión parla de l’Informe PISA 2006. Fa un reportatge general sobre les mancances de l‘educació i avisa que tenim canvis a sobre. LOE i LOU amb Bolonya.
El Mundo publicava dijous un reportatge sobra la universitat islandesa. Des de que les dones són majoria en els llocs directius de l’educació superior ha millorat la productivitat i la situació laboral. La paritat entre gèneres és la més alta d’Europa.
El Mundo també parlava dijous de la “bajanada Zapatero” a la que ja em vaig referir en aquest bloc. La Universitat espanyola entre les deu millors del món. No cal que comenti res més.
Avui la premsa (Expansión, El Punt) parlava d’Oryzon Genomics. L’empresa està de moda. Tancarà l’any amb cinc milions de facturació. L’altre dia parlava en aquest bloc sobre una entrevista feta al seu director, Carles Buesa.
Com s’hauria de difondre el coneixement universitari? Article publicat per Ignasi Labastida de l’Oficina de Difusió del Coneixement de la UB a la Gaceta Universitaria.
Expansión publica un reportatge sobre ocupació i atur. Analitza la situació de la mà d’obra a l’Estat i diu que creix poc la demanda, però que les empreses segueixen sense trobar titulats en algunes àrees: ciències i tecnologia, coses que no volen estudiar els nostres joves. Un problema del sistema educatiu.
El Mundo Deportivo publica que la principal ocupació dels estudiants d’INEFC a Barcelona és la docència. A molta distància el rendiment esportiu i la gestió.
El tema de la propietat intel·lectual (Gaceta Universitaria) sempre ha estat un tema delicat a les universitats. Manca vinculació a l’empresa, manquen patents. Alhora es discuteixen els drets d’autor i la cessió altruista del coneixement. Certament la universitat és generosa amb el coneixement. A mi em sembla bé, els diners són públics, però l’administració ha de finançar millor. També la Gaceta dóna l’opinió dels estudiants sobre el cànon digital, l’Opus Magna del govern espanyol. Els estudiants han de pagar el cànon pel seu material de treball, el CD. Un robatori, encarta que el defensi qui sigui, encara que es digui Vilajoana. També parlen de programari lliure.