La Mañana Diari de Ponent dedica avui una pàgina a parlar de la pèrdua d’estudiants de la UdL. Segons les dades en perd 450 cada curs de mitjana. Ha passat de 11.250 a 7.658 tot i que aquest curs n’ha guanyat 66. Potser s’ha invertit la tendència.
El Mundo parla d’educació. De política. El més significatiu és que el PP i el PSOE només discuteixen per l’Educació de la Ciutadania i la Reforma del Batxillerat. Quina estupidesa.
Expansión també parla d’aquest interessant polèmica. No tindrà Espanya problemes importants en l’àmbit de l’educació que els dos grans partits (en mida, és clar) perden el temps en debats estúpids sobre posar o treure una assignatura estúpida, em recorda a la Formación del Espíritu Nacional que vaig haver d’estudiar durant el meu batxillerat; puc ben assegurar que no servia per a res. Bé, potser si, alguns falangistes estaven col·locats d professors. La ciutadania no s’ensenya als llibres, cal educar als pares. Introduir assignatures ideològiques sempre és un risc per a la democràcia. Alguns calladet i sense fer res estan més macos. Aquest gran tema el tracta Expansión dins d’un article sobre les necessitats socials que exigeixen respostes. L’educació una, però també el cànon digital, el robatori legal organitzat pel PSOE amb significats còmplices.
El Mundo, no sé si per dissetena vegada, parla dels plans d’estudi que s’elaboraran fruit del procés de Bolonya.
La Gaceta de los Negocios amb una imaginació desbordant diu que l’any 2008-01-02 serà l’any de la implantació del nou batxillerat, de l’assignatura Educació per a la ciutadania i dels títol universitaris “a la carta”. Una de les coses que diu és que les veus crítiques insisteixen en què es tracta d’un batxillerat descafeïnat que pretén col·lar a aquells estudiants que somien arribar a la universitat sens esforç. Una mica de raó tenen. Si la gent no aprova, doncs posem més anys. El que abans s’acabava als 16 anys aviat s’acabarà als 32 si les coses segueixen així. Clar que l’esperança de vida augmenta vertiginosament.
Sort que el corresponsal de La Vanguardia a Pequin ens parla del sistema educatiu xinès. Em sembla que s’albira un problema per els xinesos. Han aparegut uns “experts” que diuen que la formació universitària xinesa està massa enfocada al mercat laboral i la recerca i que s’obliden de l’educació integral. És veu que els estudiants de secundària fan servir massa la memòria. No sé les diferències entre el sistema de Hong-Kong, Taipé o Macau, però Hong-Kong està ben alt a l’informe PISA 2006 i els altres dos territoris per sobre de la mitjana de l’OCDE i molt per sobre d’Espanya, gairebé líders en Matemàtiques. I ben contents que estan els americans dels estudiants xinesos.
El Economista explica que la Universitat Politècnica de Madrid fa anualment un concurs “actúaupm”, enguany la 5a edició, per premiar els millors projectes empresarials i idees de negoci presentats per professors, estudiants i investigadors de la UPM.