L’OCDE ha anunciat que posarà en pràctica un projecte per avaluar els coneixements i les competències professionals dels adults en els seus països membres i en altres estats. Es tracta d’una iniciativa similar a la ja existent amb els escolars en el conegut programa PISA. El Programa Internacional per a l’Avaluació de les Competències dels Adults (PIAAC, en les seves sigles en anglès) reunirà dades sobre la formació acadèmica i professional, l’aptitud per a l’ús de tecnologies de la informació i la comunicació, així com el domini general de la llengua i el càlcul, segons han explicat els responsables l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic.
Per a l’OCDE, aquest projecte servirà d’ajuda als governs per avaluar els sistemes d’educació i formació tant de qui acaben d’arribar al mercat de treball com dels treballadors d’edat més avançada que poden necessitar formació complementària.
L’objectiu d’aquest “ambiciós projecte”, que preveu les primeres avaluacions per al 2011, serà disposar d’elements sobre “el nivell i el repartiment de les competències dels adults en els diferents països, i més particularment les aptituds cognitives i les competències professionals necessàries per participar amb èxit en el món del treball d’avui”. Un dels objectius fonamentals serà controlar amb quina eficàcia els participants utilitzen les noves tecnologies per accedir a la informació, assimilar-la i jutjar-la amb vista a l’elaboració de nous coneixements i per comunicar-se amb els altres. També es pararà esment a l’ús de les competències bàsiques en l’exercici del treball.
La meta és contar amb una imatge “infinitament més completa i matisada” del capital humà del que disposen els països per competir en una economia globalitzada, segons l’OCDE. Els qüestionaris del PIAAC estaran dissenyats per “garantir la seva validesa per a les diverses cultures, nacions i llengües”, i que hauran de respectar les normes tècniques comunes tots els països participants, que no seran només els 30 de l’organització, sinó també altres economies, segons un marc definit per l’òrgan director del projecte.
L’OCDE ha assenyalat que amb aquest dispositiu d’avaluació dels adults, els governs podran aprofundir en la concepció de les seves polítiques d’educació i formació gràcies a dades comparatives en aspectes com les competències dels adults, el vincle d’aquestes amb els salaris i les perspectives d’ocupació, o el desig dels adults de poder accedir a una formació complementària.
Valdrà la pena llegir-lo amb cura quan el publiquin. Pot ser un document molt valuós per al disseny de polítiques retributives, de captació i retenció de talent i generació i valoració de coneixement a les empreses i a les institucions. I, principalment, pot servir d’avís per a navegants a l’hora de repensar les polítiques de formació continuada per a aquests sectors de la població. Aquest és un segment d’activitat actualment considerat força secundari encara per les universitats, més enfocades al grau. En un futur no gaire llunyà, penso que pot arribar a ser una opció de posicionament per algunes universitats del SUC. Long Life Learning… tot un món per reformular amb més ambició.
Anna,
Jo crec que és una magnífica iniciativa. Pot servir per a tot el que tu dius i posarà de manifest molts aspectes que tenen a veure amb la competitivitat.
En el tema de formació continuada, una guia per a governs i universitats.