Enric I. Canela
La Conferència General de Política Universitària s’ha reunit avui. Ho he llegit a Terra.es.
S’ha creat un grup de treball per estudiar el finançament de les universitats. En principi format per 15 delegats de la Conferència General, del Consell d’Universitats i del Ministeri de Ciència. Espero conèixer quin són els noms. Un primer pas per millorar la situació financera de les universitats. El secretari d’Estat d’Universitats, Màrius Rubiralta, ha dit que les mesures que puguin acordar-se per perfeccionar el model de finançament i la gestió i control econòmic de la Universitat no tindran el seu reflex fins als Pressupostos Generals de 2010. Malauradament haurem d’esperar fins aleshores. Imagino que deu ser molt difícil fer alguna reforma a fons abans, encara que si hi ha voluntat política del president espanyol, alguna iniciativa si que es podria prendre abans. Només és un problema de prioritats pressupostàries. Confio que la tenacitat de Màrius Rubiralta permeti donar algun pas. Una esperança.
L’objectiu del treball a fer serà buscar noves vies finançament, que no hauran d’anar en una sola línia, sinó ser complementàries en diferents entorns. Màrius Rubiralta ha dit que ha d’haver mobilització del capital privat, com ara desenvolupar l’article de la Llei Orgànica d’Universitats que permet bonificar les donacions destinades a la recerca i a la realització de doctorats.
La Conferència ha acordat que els preus de les matrícules per al pròxim curs hauran d’oscil·lar entre l’IPC com límit inferior i quatre punts per damunt com límit superior.
Espero que les beques augmentin, és imprescindible. El meu suggeriment és que es canviï progressivament el sistema de beques de manera que la reforma afecti als que es van matriculant dels ensenyaments reformats segons el model de Bolonya.
Veurem que fa el Govern català.