Enric I. Canela
Avui, aprofitant la platja, m’he entretingut llegint el projecte de RD pel que es regularan les proves d’accés a la universitat. Les PAU. Tenia la versió en paper i anava a posar l’enllaç al web del Ministeri de Ciència i Innovació, allà estava el pdf dels projecte de RD. M’he trobat amb un web nou del Ministeri. Un web ben organitzat i espero que força útil, m’ha agradat. He intentat trobar l’apartat on abans hi havia aquests projectes, però no hi és. Espero que el posin aviat, era útil.
Entrant en matèria, haig de ser molt crític amb el projecte de RD. Haig de ser-ho perquè estic absolutament en contra amb aquest tipus de prova que, per altra banda, ve determinada per la LOE i a la LOMLOU.
El nou model millora una mica l’actual, però a banda de discriminar els estudiants de l’Estat espanyol respecte als d’altres països on no tenen aquesta prova, també permet que els estudiants, no necessàriament més capacitats d’altres comunitats autònomes ocupin plaça a les universitats catalanes. Simplement cal posar millor nota. Tampoc dóna a les universitats la capacitat de seleccionar els seus estudiants, un dels principis de l’autonomia universitària.
En si mateixa, la prova no garanteix tampoc que els estudiants poc dotats per a un determinat grau puguin passar per davant d’altres més capacitats. M’explico.
La prova atorga una qualificació final d’acord amb la fórmula següent:
Nota d’admissió = Nota mitjana del batxillerat x 0,6 + Nota de l’exercici general x 0,4 + a1 x nota matèria específica 1 + a2 x nota matèria específica 2.
La Nota mitjana del batxillerat l’aporta l’escola o institut.
La Nota de l’exercici general s’obté, a Catalunya, de la mitjana de la nota de llengua catalana, de llengua castellana, d’un comentari de text, de la llengua estrangera i d’una matèria específica del batxillerat (segons opció). Cadascuna qualificada de 0 a 10.
Els paràmetres a1 i a2 poden tenir un valor de 0,1 i en algun cas, depèn de la universitat, un d’ells 0,2. Cada apartat té un valor entre 0 i 10, per la qual cosa la nota màxima pot ser 12, 13 o 14.
Així, posem per cas que un estudiant vol fer Química. Posem que la matèria específica de l’exercici general siguin les matemàtiques. Posem que té un set de totes les matèries, menys matemàtiques que té un zero. La mitjana seria 28/5= 5,6.
Suposem que té un 6 de la mitjana de batxillerat. Tindrem doncs un resultat de
0,6 x 7 + 0,4 x 5,6 = 6,44. Encara que de les matèries opcionals 1 i 2, per exemple química i física, tragués un zero, aniria a la carrera triada sense problema, quan no hauria de passar ni per la porta ja que l’única cosa que farà serà perdre el temps ell i fer que els altres també el perdin.
Crec no haver-me equivocat i si no ho he fet, clarament això és una autèntica ximpleria. No sé si encara estaran a temps i tindran el bon criteri de modificar això.
Enric,
tens tota la raó…he mirat jo també la web que comentes i has encertat. El problema és greu, perquè penalitza els estudiants i els resultats professionals desprès amb la resposta a l’empresa i la societat.
Haurem d’insistir perquè s’ho mirin amb atenció i ho modifiquin..
salut i bona platja…
Trina,
Jo he insistit, fa molts anys, però no soc ningú. El que hauria d’insistir és el Govern català. La cosa és greu. Ja que no oden amb arguments polítics, amb els tècnics…
Enric,
tens raó…a veure si es pot fer alguna cosa…de tota manera, no menospreciis la teva capacitat, molta gent es llegeix el teu blog, t’ho asseguro…
salut
Trina,
Gràcies.
Si. Potser si que ho llegeixen moltes persones de l’àmbit, però cal que els que prenen decisions o poden influir en elles s’ho facin seu. Faré la proposta que ja vaig fer fa anys.
Tens tota la raó. Encara que, aquest nou model per el que si pot anar bé és per aquelles persones que realment estan qualificades per la carrera que volen escollir i anteriorment per petites decimes no podien escollir-la. ( Hem refereixo sobretot amb carreres en que demanen una nota bastan alta )
S’hauria de buscar un model per aquells que suspenguin les assignatures relacionades am la carrera que volen escollir no puguin entrar. Jo crec que aquesta seria la “solució”, a almenys és una proposta meva.
Encara que si ho mirem, durant tots aquests anys hi ha gent que fen un batxillerat que no és de la modalitat de la carrera que a escollit, entren igual.
Albaaa,
Coincidim plenament. Jo fa anys que estic fent aquesta proposta però sense èxit esclar. Ja l’havia fet a començament dels 90.