Enric I. Canela
Hem rebut un allau d’informació sobre la disminució de la contaminació i altres meravelles associades, derivada de la reducció de la velocitat a 80 km/h a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
La Generalitat ha dit moltes coses. Un és la reducció de víctimes. Quan un les mira veu que s’ha passat de 6 a 4 morts. Està molt bé, però no acabo de veure que això sigui excessivament significatiu. Potser té a veure amb els controls d’alcoholèmia.
També que la congestió viària ha disminuït. Potser si, però no he vist una sola dada sòlida que ho confirmi.
Després ha vingut la cirereta del pastís. La reducció de la contaminació.
A mi m’agrada documentar-me i he anat a la nota de la Generalitat: El Barcelona Supercomputing Center constata que la limitació de la velocitat a 80 km/h als accessos a Barcelona millora la qualitat de l’aire. He vist la metodologia utilitzada, ho veureu clar:
El model de dispersió utilitzat per avaluar l’impacte de la mesura en els nivells de qualitat de l’aire està format per un mòdul meteorològic (ARW-WRF), un model d’emissions (Hermes 2004), un de trànsit i un model químic (CMAQ). Per avaluar la mesura s’han comparat els resultats obtinguts amb la modelització per al primer semestre dels anys 2007 i del 2008. Pel que fa a les dades d’entrada del model, convé destacar que les úniques dades d’emissions que han variat d’un any respecte a l’altre són les del model de trànsit. Per fer-ho, s’han integrat en dades horàries més de 2.700 punts amb informació sobre intensitats mitjanes diàries (IMD) i velocitats mitjanes de circulació (VMC), de l’any 2007 i del 2008, respectivament, proporcionades pel Servei Català del Trànsit. Pel que fa al model meteorològic, s’ha considerat com a any de referència l’any 2008, a fi d’evitar que unes condicions atmosfèriques diferents poguessin influir en el resultat dels nivells d’immissió.
El model de dispersió utilitzat s’ha adaptat amb l’objectiu d’aconseguir una resolució d’un quilòmetre quadrat. Aquest nivell de detall ha permès quantificar l’impacte de les vies ràpides en el seu entorn més proper i immediat.
Està bé, per saber com ha variat la contaminació fem servir un supercomputador i fem simulacions. Jo que a la vida professional n’he fet moltes de simulacions per ordinador, sé que serveixen per fer models i comprovar la validesa i després fer prediccions, però per saber com varien les coses en temps reals hi ha una cosa millor, mesurar els paràmetres. M’explicaré. Per saber la diferencia en la mitjana de les temperatures del mes de juliol del 2007 i del 2008 a les 12 del migdia a Sant Sadurní d’Anoia, el que faré és calcular els valors a partir de dades reals i prou. No utilitzaré un supercomputador. L’aparell em servirà, a partir de molts paràmetres i anys per preveure que passarà al 2009, 2010, etc. Naturalment soc conscient que per comparar dos anys, haurien de tenir condicions meteorològiques molt semblants, etc. i el modle ho intenta corregir, però, per Déu, manquen dades.
Aleshores he anat a l’estudi concret (un power point) i, efectivament, no he vist dades reals. El diari AVUI ho tracta millor que altres diaris i es mostra crític. Les coses no es fan així. Es tracta d’una pura estimació que a sobre diu que la mesura no és tan efectiva com els cervells del departament de Medi Ambient i Habitatge havien previst.
El que penso és que en aquest departament de la Generalitat, que ja es va lluir amb la connexió reversible i temporal del Segre, tenen poca vergonya. Es pensen que som idiotes. Lamentablement la majoria dels diaris creuen la primera bajanada que els explica algú del Govern.
No estic desmereixent l’estudi de Baldasano. És un gran professional i el model segur que és impecable, però atesa la complexitat, encara no demostra res, formula una hipòtesi. Li calen més dades. Si haguessin tingut dades reals, les haguessin donat i potser comparat amb el model. Joliu en el seu bloc també es mostra sorprès.
Em pregunto si s’ha tingut en compte l’efecte de la reducció del trànsit a causa de la crisi, la modificació del canvi de vehicles (flota més nova), etc. Si el que volen és rebaixar la velocitat per qüestions ideològiques, que no ens vinguin amb pel·lícules.
Això ja es veia que era una xorrada, una qüestió ideològica. Si no fiquen transport públic que realment redueixi el nombre de cotxes que entren a les ciutats no faran res de res. No seria més fàcil ficar un enllaç d’alta velocitat entre Sant Vicenç i Sants? construir un aparcament obert 24 hores a preu reduït amb enllaç al centre de la ciutat.
Realment aquests polítics no són capaços de fer país.
JuanMa,
Exactament. tens tota la raó. Cal fer coses que facilitin la mobilitat. xarxa de ferrocarrils decent, autobusos. No es preocupen gaire per la mobilitat. Això no serveix per a res.
la disminució d’accidents no és només aquí, és arreu.
Una imbecil·litat més. El que m’encèn és que la premsa ho segueix com babaus.
Enric,
Aquesta mesura no té cap ni peus, ja que (1)tracta de manera molt parcial un problema que necessita solucions globals i (2) es basa en supòsits força discutibles. Ara del que es tracta és de justificar allò que és injustificable…
Això sí. Celebro que per primer cop una mesura vagi acompanyada d’un estudi més o menys rigorós, independentment de si acceptem o no les hipòtesis o el model d’anàlisi. Com a mínim hem donat un pas endavant, tot i situar-nos dècades enrere respecte d’altres països dels “avançats”.
“La reducción de las emisiones se estima en un 4% -Óxidos de Nitrógeno- y un 3.5% –
Material particulado- dependiendo de los contaminantes para un valor promedio en la
zona 1
● Esta reducción se centra esencialmente sobre los ejes viarios, y afecta a una población
de 1.3 millones de habitantes
● Se debe tanto a la reducción de la velocidad como a la reducción de la congestión
● La intensidad de tráfico de los años 2007 y 2008 esta siendo bastante similar, para los
primeros seis meses
● La reducción en el consumo de combustibles se estima en un 3.7%
● La reducción en la emisión de CO2 se estima también en un 3.7%, etc, etc.”
En un perfecte castellà, que viva la generalitá, ens diuen que tot són estimacions, potser s’ha de ser malpensat i creure que ho fan perquè han pres mesures reals i no han resultat el que esperaven, de fet les que donen tampoc ho resulten.
I això que jo sóc dels que creuen que la mesura podria ser efectiva. Si les lleis de la física no han canviat, el treball o energia necessari per desplaçar un vehicle d’un punt a un altre augmenta amb la velocitat degut als diversos fregaments, sobretot el de l’aire. És clar que hi han altres factors que poden alterar, i de fet alteren, completament el resultat, com per exemple el rendiment del motor a diverses velocitats, l’utilització del canvi de marxes, etc.
David,
La mesura no té ni cap ni peus, d’acord, però a sobre l’estudi, que està molt bé, no demostra res de res. Diu el que passaria però no el que ha passat.
Certament donem un pas “endavant”. Hi ha pocs que facin el ridícul d’aquesta manera. Visca el conseller de Medi Ambient.
Salvador,
Pot ser efectiva, però hi ha altres mesures més eficaces. Treure els peatges, reduiria la contaminació. Eliminar cotxes de més de 8 anys seria molt eficaç. Posar punts de distribució de contenirdors que arriben en tren, etc.
I en castellà i estimacions, ens prenen per idiotes.
Molt bon article t’importa si en faig difusió al meu blog?
Josep,
Moltes gràcies. Encantat i a la teva disposció.
Salutacions cordials
Tota aquesta historia comença amb el
“Pla per a la millora de la Qualitat de l’Aire a la Regió Metropolitana de Barcelona”
http://mediambient.gencat.net/cat/el_medi/atmosfera/pla_decret226.jsp
De tot aquest pla i las 47 mesures (o pot ser son 74, és igual) només es parla d’una, la del capítol 3.2 (pag. 59-76): GESTIÓ DE LA VELOCITAT DE CIRCULACIÓ amb desenes de gràfics basats en pura especulació.
Poden fer totes les projeccions que vulguin però la contaminació es molt més fàcil d’evitar per altres mitjans: aparcaments a la entrada de Barcelona, transport públic que funcioni (fa molta gràcia que el tren s’aturi abans d’arribar a la teva estació i et diguin que et busquis la vida per arribar a casa, o dic per experiència), prohibició a la circulació de vehicles que contamin més de X, etc.
Peró això costa diners i
1) Catalunya no te un duro
2) Catalunya no te les competències
3) els radars son un gran negoci
4) la justificació de les mesures és totalment subjectiva.
5) si les estadístiques no quadren llavors son la excepció que justifiquen la regla
I ara la doble mesura (o fes el que jo dic i no facis el que jo faig) Per exemple, l’aeroport de Barcelona (i no se per que li diuen de Barcelona si és del Prat de Llobregat. Centralisme a dojo):
Dons resulta que en el capitol 3.3 (pàgina 130) tracta de la
SUBSTITUCIÓ PROGRESSIVA DELS VEHICLES QUE OPEREN A L’INTERIOR DE L’AEROPORT DEL PRAT DE LLOBREGAT
i quin és el calendari d’actuació? Dons:
La mesura s’aplicarà progressivament, sense que s’hagi definit un calendari tancat per a la seva implantació.
Visca la contaminació!
Enric,
Aquest departament és una absoluta inutilitat. Una de les coses que avalen aquesta mesura és la reducció dels accidents. Magnífic, però s’han reduït arreu, on no han posat aquestes limitacions.
La demagògia d’aquest fanàtics no té límits. No han fet res més, com bé dius, de totes les mesures que aquesta limitació.
A sobre ens volen aixecar la camisa amb simulacions.