Enric I. Canela
El divendres Miquel Martínez em va obsequiar amb el llibre Aprenentatge servei i responsabilitat social de les universitats del que ell és editor i autor de la presentació i del primer capítol dels deu que conté.
De fet es tracta d’un llibre que ja fa uns tres mesos que es va presentar. El publica Ediciones Octaedro i forma part, si ho entès bé, dels treball que avala la Fundació Jaume Bofill.
Miquel Martínez és en primer lloc un bon amic, cosa que no justifica res al voltant del llibre, però és catedràtic de Pedagogia de la UB, director de l’Institut de Ciències de l’educació d’aquesta universitat, membre del grup de recerca GREM, col·laborador habitual de la Fundació Jaume Bofill i un dels experts més considerats en el món de l’educació. I a més de tot això, té una altra qualitat: sap escriure, cosa molt valuosa quan es tracta de transmetre idees a través d’un llibre.
El llibre conté els capítols següents:
Presentació
1. Aprenentatge servei i construcció de ciutadania activa a la universitat: la dimensió social i cívica dels aprenentatges acadèmics a la universitat (Miquel Martínez)
2. Qualitat acadèmica i responsabilitat social: l’aprenentatge servei com a pont entre dues cultures universitàries (María Nieves Tapia)
3. Universitat i consciència cívica. Algunes experiències d’èxit: service learning i campus compact (Concepción Naval)
4. L’aprenentatge servei a la universitat com a proposta pedagògica (Laura Campo)
5. El projecte dret al Dret: un plantejament d’actuació i reflexió comunitari (Antonio Madrid)
6. L’educació física en l’educació social: una experiència d’aprenentatge i servei (Merche Rios)
7. Amics i amigues de lectura. Una experiència d’aprenentatge servei en la formació de professionals de l’educació (Maribel de la Cerde, Xus Martín, Josep María Puig)
8. Les pràctiques de cooperació en els plans de formació inicial. L’educació en valors com a vivència (Jaume Carbonell i Isabel Carrillo)
9. Aprenentatge basat en problemes i construcció de ciutadania: el projecte de la Universitat de Sao Paulo (Ulises Araújo i Valeria Arantes)
10. La transferència de tecnologia participativa des de la universitat: vers un canvi tecnològic (Catarina Schlierf, Alejandra Boni, J. Félix Lozano)
No he llegit el llibre, naturalment, no m’ha donat temps. El que si he fet és llegir un parell de capítols i alguna conclusió.
La meva reflexió ràpida és que no sé molt bé com podem contribuir en algunes disciplines a aquests aspectes bàsics per a la societat com no sigui amb el nostre comportament davant del dia a dia, fent la feina bé, amb ètica i responsabilitat social. Algunes aspectes del concepte de responsabilitat social els havia compartit amb Miquel Martínez mentre junts treballàvem en l’elaboració del Pla Horitzò 2020 de la UB.
Si que no puc és que recomanar la lectura a tots aquells interessats en la formació universitària.