Enric I. Canela
Avui ha estat el dia de la vaga de les universitats catalanes contra el procés de Bolonya. Naturalment la premsa digital i els mitjans audiovisuals se n’han fet ressò.
Cito algunes de les notícies i faig una breu valoració del que jo he vist.
Cites:
Primer un article: Las dues cares de Bolonya
Destaco Especial Bolonya: L’ona anòmala catalana: ocupació de Lletres, Comunicació, vaga i manifestació i Manifestació 20N. Ocupació del Rectorat de la UB que sempre dóna informació bastant neutre dins del seu suport a la lluita contra el procés.
- Manifestacions a tot Europa contra l’anomenat Pla Bolonya
- Continuen les protestes contra el Pla Bolonya
- Els estudiants catalans rebutgen la privatització de les universitats europees
- Els i les estudiants universitàries es manifesten contra Bolonya en diferents poblacions catalanes
- Pals a Barcelona pel Pla de Bolonya
- La vaga d’universitaris aconsegueix un seguiment irregular a Barcelona
- Uns 4.000 estudiants es manifesten pels carrers de Barcelona
- Antiavalots actuen amb violència contra els estudiants [BCN]
- Uns 300 estudiants recorren els carrers de Girona per protestar contra l’aplicació del Pla de Bolonya
- Prop de 300 estudiants es manifesten a Lleida per mostrar el seu rebuig al Pla de Bolonya
- Estudiants de la URV ataquen amb pintura una entitat bancària del centre per rebutjar la privatització de la universitat
- Els manifestants del Pla Bolonya ocupen el rectorat de la UB després d’una càrrega policial
- Enfrontaments entre estudiants i policies a la manifestació contra Bolonya
- Milers d’universitaris protesten contra el pla Bolonya pels carrers de Barcelona
- Incidents entre estudiants i Mossos d’Esquadra a la manifestació de Barcelona
- Milers d’universitaris secunden la vaga contra el pla Bolonya
- Centenars d’estudiants ocupen l’edifici històric de la Universitat de Barcelona
Primer: el meu respecte a tots aquells que s’han manifestat de forma convençuda i honrada.
Segon: la desinformació és digna de manual. Suspens al Govern de la Generalitat i als rectorats, així com als representants d’estudiants que no han fet la feina.
Tercer: el meu més absolut menysteniment per tots aquells que han emprat la força i la coacció contra els que no secundaven la vaga. Ho he vist jo mateix. Ni ho he llegit ni m’ho han explicat, vigilància a les portes amb tanques, silicona a les portes.
Quart: Quanta energia inútil gastada. Caldria protestar per millorar Bolonya, no contra una cosa irreversible. Que hi farem!
Totalment d’acord amb tu. Volia escriure sobre aquest assumpte, ja que havia fet alguna foto del que ha passat a l’Autònoma, però la rabiosa actualitat m’ha obligat a canviar de post.
David,
Ja veig que tens una habilitat per triar bicicletes. Quin desastre.
Company,
Els “representants dels estudiants” fem la feina que podem, que no és poca. Si vas a http://www.sepc.cat hi ha informació a carretades (no t’acabaràs els documents), en tot cas digues que els mitjans de comunicació no “comuniquen” del tot bé el missatge que volem fer arribar a la gent.
Cada jornada de protesta acaba sent un titular de “els mossos carreguen…” i després, ràpid i que no es noti, diuen els motius de la manifestació amb les imatges dels cops de fons…
Per acabar, dir que mentre a Girona van venir els Mossos i la Guàrdia Urbana a demanar-nos per on passaríem per tallar-nos els carrers i -paraules textuals- “protegir la manifestació”, a Barcelona se’ls prohibia realitzar una manifestació pacífica com la nostra a base de cops de porra. On s’és vist? Som el mateix sindicat d’estudiants i són els mateixos cossos policials, no? Doncs vaja, es veu que fent merder a una ciutat en tenen prou per deslegitimar la protesta d’arreu dels Països Catalans.
Tot i així, s’agraeix que algú en parli.
Salut!
Jordi,
Perdó si he generalitzat, però no em referia a la vaga sinó a tot el procés durant, bàsicament, el curs passat. Molts representants no han assistit als òrgans per als que van estar triats i on s’ha donat a bastament informació i podien haver opinta.
Haig de dir, tanmateix, que en els plans d’estudi on he participat, hi ha hagut estudiants, que han opinat i han estat d’acord amb els plans que proposaven. Els trobaben positius. I han pogut veure que no hi havia ni rebaixa de continguts ni interferències empresarials, ni formació professional, etc. Cada casa és un món.
No conec el cas, però m’hi jugo el que vulguis que per fer la reforma de plans d’estudi que vau fer no calia cap Bolonya…
Si s’han posat d’acord a nivell europeu és perquè les ordres macro-econòmiques vénen d’Europa, res més, ni revolució pedagògica, ni mobilitat per a tothom. Suposo que amb això coincidirem…
Salut!
Jordi,
Ni si ni no. M’explico. Ara hi ha els graus de Biologia, Química, Biotecnologia, Enginyeria Química, etc. i Biioquímica de 2n cicle (s’accedeix de Biologia, Química, Veterin`paria, Farmàcia i Medicina) marcats pel govern espanyol i amb unes directrius. Ara la universitat pot fer els que vulgui sempre que tinguin referents internacionals (no cal que siguin idèntics) i garanteixin que el títol correspon als continguts.
Ara a Biologia s’ha programat Biologia, Bioquímica, Biomedicina i Biotecnologia. Bioquiímica i Biomedicina poden tenir una demanda alta. Sense la reforma no s’hauria pogut plantejar.
Ara bé, es podia haver fet això sense el Procés de Bolonya. I tant, nomé sera canviar la llei. Són dos fets que coincideixen. De fet el govern socialista al 2005 tenia una filosofia ben diferent. Anava al catàleg de títols.
ÉS a dir, la modificació ocasionada per la necessitat de fer el camvi de Bolonya ha afavorit això, però no té res a veure amb el que demana el compromís signat per Espanya.
El que si que no veig és que el procés de Bolonya sigui una ordre “macroeconòmica”. Ara adaptar-se al model europeu vol dir ECTS i això vol dir canvi pedagògic, si és Bolonya, altra cosa és si sense diners es farà alguna cosa bé.
A la homologació europea, ningú s’hi oposa.
ECTS no vol dir canvi pedagògic, sinó que vol dir full-time student. Si a això li sumem que en comptes de beques hi haurà crèdits, significa que aquell qui no es pot pagar la carrera perquè no té diners, s’haurà d’hipotecar encara més si vol estudiar. D’això se’n diu elititzar la universitat, ja que com podem suposar moltes famílies no ho podran assumir.
El canvi pedagògic és impossible a partir que no ha estat obligatori pels docents fer cap curs de formació, reciclatge, o digues-ne com vulguis. Els professors que volien innovar abans de Bolonya, ja ho feien. Els que no volien fer-ho, tampoc ho faran amb Bolonya, així que de revolució pedagògica, res. Tot era fum, una cortina molt ben mesurada que s’ha cregut molta gent.
Ordre macroeconòmica, i tant. No cal que t’emplaci a llegir cap declaració del Banc Mundial, perquè suposo que ja les has llegit. I tampoc cal que t’emplaci a revisar l’ideari macroeconòmic dels governs europeus, perquè també saps de sobres que estan en la mateixa línia de liberalitzar el mercat. Ara li toca a l’educació ser liberalitzada, i ens toca a nosaltres defensar que no sigui així…
Que el procés s’ha iniciat sense diners, ha estat premeditat, amb la intenció de poder dir “ei, l’estat sol no se’n surt, només gràcies a les empreses podrem tirar endavant aquests grans canvis…”, en fi, una actitud mediocre.
Si no és així, que ho demostrin duplicant el pressupost d’educació (per beques, per a la docència, per a la recerca i per més espais). Sense tot això, es demostra que només ens han pres el pèl i aquelles “pors” d’alguns estudiants i professors potser no eren només pors, sinó advertències ben fonamentades de la intenció d’aquest procés.
Salut!
Jordi,
Per al grau no hi hauran crèdits.
No crec que vulguin demostrar res, no tindrem diners, ni públics ni privats. Jo crec que si volem parlar de tot això de l’ordre mundial etc, cal mirar els països del nord. No passa res de tot això.
No ens han pres el pèl, es fa una reforma a l’espanyola, com totes les anteriors, sense diners. Ja tinc experiència.
I anem a la primera. La lluita és per les beques perquè com dius molt bé, ETCS = full time.