Enric I. Canela
La setmana passada es va presentar l’Informe SITES 2006. Aquest informe està coordinat per la International Association for the Evaluation for the Education Achievement (IAE), analitza la implantació i l’ús de les TIC en 22 sistemes educatius: Alberta i Ontario (Canadà), Catalunya, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Estònia, Finlàndia, França, Hong Kong, Israel, Itàlia, Japó, Lituània, Moscou, Noruega, Rússia, Singapur, Sud-Àfrica, Tailàndia, Xile i Xina-Taipei.
Els punts més destacats són:
- Un 17,9% dels professors de ciències i un 13,6% dels de matemàtiques empren les noves tecnologies setmanalment
- l 91,6% de ciències i el 87,1% de matemàtiques mantenen l’esquema de les classes magistrals per impartir la matèria
- El professorat utilitza les TIC per preparar les classes, però no tant per emprar-les durant les classes
- Només 1 de cada 10 directors consideren importants les TIC per preparar l’alumnat per al món laboral
- Als centres públics hi ha un ordinador per cada 6,4 alumnes
- La gran majoria dels centres catalans tenen els ordinadors concentrats a l’aula d’informàtica i a la biblioteca
- En el que portem de curs, un total de 27.661 docents s’han inscrit en els 1.350 cursos sobre
El que clama al cel és que només 1 de cada 10 directors dels centres de secundària considerin importants les TIC per preparar l’alumnat per al món laboral. Ho he llegit més d’un cop i he buscat a l’informe perquè no m’ho podia creure, pensava que llegia malament. Ja havia escrit al respecte a Internet a les aules, a l’agost a partir d’un article de Mercè Beltran a La Vanguardia, però no havia estat prou conscient d’aquest punt. De fet no sé perquè la Generalitat l’ha presentar ara. L’informe és del març. Els devia fer vergonya mostrar-ho.
A veure si la Llei d’Educació fa alguna cosa, sinó acabarem no units a l’espai Europeu d’Educació Superior sinó al Espai Centreafricà d’Educació Superior. Igual durant uns anys el liderem. O potser fer una manifestació no sigui que millorem.
Enric,
Jo també n’he parlat, d’aquest informe al bloc. És escandalós, i de fet m’hi trobo sovint, amb aquesta realitat. Pensa que fins i tot hi ha professors que em diuen que no recorden la seva adreça electrònica perquè de fet no la utilitzen mai. Què s’hi pot fer? Només quan vas coneixent aquest món t’hi enganxes, des de fora potser fa por i tot. El que va bé, almenys per a mi, és tenir fills, perquè et fan espavilar per posar-te al seu nivell. Però caldria un “decretazo”, ja m’entens, en aquest sentit: no es pot permetre que es facin les classes com ara fa un segle, amb totes les possibilitats que existeixen. L’Adell de la UJI en parla a Escola Catalana: la fractura entre el món del professor i el de l’alumne es va fent més i més grossa, i al final no es trobaran. Els referents són diferents, i els canals també. Potser cal atiar els estudiants, perquè ho exigeixin? És broma…
Et volia dir que aquest any la nostra felicitació serà un vídeo amb missatges en diversos idiomes dels Erasmus, el penjarem al Youtube. Un petit exemple, simpàtic, que no costa tant posar-se al dia. Segur que a tothom li agradarà, i no serà el de sempre.
Meius,
La situació és gravíssima. Els centres tenen de tot, però no hi ha manera que es facin les coses bé. No és un problema de més o menys ordinadors, és de cervell.
Benvolgut Enric,
els professors/es d’universitat tampoc us n’escapeu, eh? realment, mai ningú (excepte les excepcions, que alguna n’hi haurà…) s’ha plantejat de canviar la manera de fer classe usant les noves tecnologies.
Vaja, s’ha passat de fet servir diapostives o transparències a fer servir un canó projector, però el contingut (la imatge, el text) continua sent idèntic. Es continua donant classe igual, però amb la diferència que abans s’havia de canviar manualment la trasparència i ara es pitja un botó.
Jordi,
Per això no utilitzo PP, més enllà de quan cal un esquema.
Depèn de la classe. Per exemple, quan un està en segons quina classe, el que ha de saber és cercar informació, manipular elements gràfics. Depèn molt dels objectius.
Però bàsicament hi coincideixo. El que és més greu és que els més joves no ho fan. Què jo no ho fes…
De totes formes jo penso que en alguns casos més val no fer-les servir a classe, és l’estudiant el que ho ha de fer. El que si crec és que el PP és un càstic.