Enric I. Canela
Avui i en relació al tema del Procés de Bolonya he trobat útil per reflexionar l’article Pedagogs: una lacra o la salvació del sistema educatiu?. Un grup de professors es s’emboliquen en una polèmica sobre la formació del professorat: La controvèrsia planteja dues formes de comprendre l’ensenyament i la universitat. La discussió se centra en si és millor potenciar les anomenades “competències” (o sigui, les habilitats i destreses) i els enfocaments pedagògics o el coneixement pel coneixement, filosofia defensada pels grups anti-Bolonya. Una discussió estèril perquè les dues coses són necessàries. Tota la vida ha estat així, potser sense dir-ho. Segons la titulació predomina més una forma o l’altra. Per això els principals grups anti-bolonya estan en les disciplines humanístiques, mentre que els de tècniques, experimentals o ciències de la salut s’ho miren tot astorats. I de fet les reformes que s’estan fent en ciències experimentals han donat prioritat a la primera forma. Coneixement que capaciti per poder adquirir les destreses necessàries allà on sigui del món post universitari. Només cal posar una mica de seny i pensar en què farà el futur titulat i no ni cas dels discursos que emanen dels que no tenen ni idea de què són les ciències i pretenen dir com s’han de fer els plans de ciències.
Unes quantes notícies, de fet les tancades van deixant de ser notícia. A la premsa tot és efímer:
- Els estudiants madrilenys es manifestaran dema en solidaritat pels expedientats de l’Autònoma de Barcelona
- S’intensifiquen les protestes universitàries a Catalunya contra el Pla Bolonya
- Els tancaments anti-Bolonya s’estenen a les universitats de Lleida i Girona
- Els estudiants estenen els seus tancaments a les universitats de Girona i Lleida
- Alumnes de la UdL i la UdG se sumen a les tancades
- Els estudiants es tanquen també a les universitats de Lleida i Girona
- Un centenar d’estudiants passen la primera nit tancats a la facultat d’Educació i Psicologia de Girona
- Tancada estudiantil a la Universitat de Lleida
- El rector de la Universitat de Lleida s’ofereix a participar en una assemblea dels estudiants tancats
- Els veïns del barri de la UdL porten fruita, brioxeria i verdura als estudiants tancats
- Sobre el tancament d’estudiants a la UdL tema podeu llegir el Comunicat del Rectorat sobre la tancada d’estudiants emès ahir.
- Uns 200 estudiants es tanquen al Rectorat de la Complutense
- Un grup d’alumnes de Batxillerat es tanquen aquesta nit en un institut d’Alella. Són 20.
- Especial Bolonya escriu: Solidaritat des dels instituts: Ocupació a l’IES d’Alella
Una entrevista llegida avui és Els canvis del pla de Bolonya necessiten molta mediació. Està feta al defensor universitari de la Universitat de Granada. És catedràtic d’Òptica. No parla massa de Bolonya, de fet aprofiten una frase del que diu per al titular, però sempre està bé llegir el que diu un catedràtic d’Òptica ficat a defensor de l’universitari.
Molt interessant un escrit de Xavier Sala Martin al Facebook. Hi dóna una opinió bastant original sobre aquest Procés de Bolonya. Entre altres coses afirma que aquest procés transforma la Universitat en una gran escola de formació professional a les mans de funcionaris només preocupats per la financiació i no té en compte que el mercat laboral canvia a velocitat vertiginosa, o sigui que tot el que s’aprengui ara d’aquí uns anys no valdrà res.
Salvador,
Troba que és un procés poc liberal. Bolonya és queda curta. Òbviament, la seva posició està a les antípodes dels anti-bolonya.
Podríeu enllaçar l’article de sala-martín, salvador? Gràcies.
Sempre és bo conèixer l’opinió d’un ultralliberal preocupat per la igualtat 😉
Miralvent,
L’enllaç:
http://www.facebook.com/profile.php?id=1035338464&ref=profile#/note.php?note_id=55676881344