Enric I. Canela
He tingut l’oportunitat de llegir un seriós article de José A. Donaire en defensa de la Velocitat variable. Començo per dir que tinc un gran respecte per Donaire i les seves opinions i crec que el plantejament és sincer i seriós. Fa un plantejament sobre com valorar les polítiques públiques en funció de cost – benefici. Totalment d’acord. Jo, però, tinc certes discrepàncies en alguns punts.
Lògicament, com que parlem de trànsit, la qüestió és contaminació, salut i accidents. Donaire presenta un seguit de documentació que confesso no haver llegit perquè encara dem`pa hi seria, però he anat a cercar allò que m’interessava més. Les referències a aquests límits de velocitat a les ciutats de referència, no les he sabut trobar, potser vosaltres tindreu més sort. Després he anat a les 73 mesures del govern que Donaire recomana llegir i de les que ja m’havia informat en uns comentaris a un article meu Enric Giner (comentaris 11 i 12). Aquí si m’he entretingut en veure que eren. La majoria, per no dir totes, em semblen encertades, el que cal es veure si s’apliquen i s’ s’apliquen com diu el document. Anem doncs a la reducció de velocitat per autopista. El document ens mostra un seguit de dades tècniques que informen sobre les emissions i factors d’emissió de diferents vehicles i combustibles a diferents velocitats. Què he vist? Que a 80 km/h en la molts casos està el mínim d’emissió, en altres pràcticament igual que a 60 km/h i en tots els casos menys en els petits ciclomotors (que no van per autopista), a 40 km/h les emissions augmenten. No m’ho esperava o si. En alguns casos les emissions a 100 km/h són similars a les de 60 km/h.
Vist això no acabo de veure quin és l’avantatge de la mesura. Potser no he llegit profundament el text i se m’hagi passat algun detall per alt i si haig de rectificar ho faré.
Una altra cosa que he vist és que la preocupació per la contaminació en algunes ciutats està més centrada en carrers concrets que en l’entorn de la ciutat i que el factor més important és la circulació interna.
Afegeixo que m’amoïna molt la seguretat i que la velocitat és un gran risc. Certament a 20 km/h és més difícil matar-se, però a 80 km/h per la carretera de Cardedeu a Cànoves és molt pitjor. No he vist cap preocupació per resoldreu. I si aneu un dia de pluja per les autopistes i carreteres catalanes i intenteu distingir les ratlles de la carretera perdreu la vista. Les has d’intuir. Clar que és un problema d’un altre compartiment del Govern. I si us amoïna la seguretat dels motoristes penseu en els guardarails assassins. La veritat és que la preocupació del Govern per preservar la vida dels ciutadans a la carretera em sembla molt bé, però no veig que adopti les mesures adequades.
Acabo de llegir el post d’en Donaire i, tot i que està ben documentat, parteix de dos supòsits més que discutibles, però que van a parar al mateix lloc: totes les comparacions es fan suposant inalterades la resta de factors que poden explicar les emissions o la sinistralitat.
En el cas de les emissions, l’únic estudi que s’ha fet mitjanament seriós, el de les simulacions, prenia com a fixa l’activitat econòmica. Algú es creu que en aquest darrer any l’activitat de les cimenteres o del port (dos grans focus de contaminació) ha estat la mateixa que el 2007? Tampoc té en compte la introducció de l’AVE i la consegüent reducció d’operacions aèries (també afectades per la pujada del petroli).
En el cas de la sinistralitat, ni tan sols s’han dignat a filtrar les dades per possibles factors explicatius: han donat la dada, l’han comparada amb l’any anterior i s’han quedat tan tranquils.
I com molt bé dius, si el ciutadà percerp que les úniques mesures que es prenen són per emprenyar-lo i que altres coses en les que tothom hi sortiria guanyant no es fan (per exemple, que es veiés la ratlla de la carretera o que les senyals de trànsit estiguessin ben ubicades i fossin llegibles), és lògic que la gent no estigui contenta. O és que els senyors parlamentaris no se n’adonen?
Ja saps que el Donaire és de partit. Jo crec però que ell intenta fer un document seriós i s’ho creu. per a mi el problema és que tot està esbiaixat. Tu ho dius. Si agafes mesura a mesura les 73, no enfocades a la sinistralitat, sinó al medi ambient, veuràs que tenen raó, però no s’apliquen correctament. Si mires concretament la de la velocitat, no hi ha per oin agafar-ho.
la contaminació depèn més de les revolucions que no de la velocitat.