Enric I. Canela
Sembla que la proposta de canvi de calendari acadèmic universitari ja provoca algunes discussions.
A vegades la premsa retalla i confon les opinions de les persones. Segons llegeixo, el president de l’AQU, Joaquim Prats, opina que empitjorarà la qualitat del sistema universitari perquè no permet aplicar l’esperit Bolonya que es l’atenció personalitzada.
És evident que aquesta notícia no coincideix amb l’opinió del president de l’AQU. No acabo de veure per què havia de dir això. La proposta de calendari planteja que el curs universitari tingui dos grans semestres – de setembre a desembre i de gener a juny -, i que els exàmens extraordinaris de setembre s’avancin a juliol. Jo actualment faig una assignatura que comença normalment a mig febrer i acaba a final de maig amb exàmens al juny. Si ara s’apliqués aquest calendari començaria al gener i acabaria al juny , també amb exàmens. Més o menys, una o dues setmanes més de classe. Per què empitjoraria? Jo crec que el que diu aquest comentari està esbiaixat. El model espanyol és essencialment poc Bolonya. Quan una analitza el que passa a llocs com l’Imperial College se n’adona que el contacte és molt intens encara que les assignatures també durin mig any. El calendari està bé, el que no està bé és la manera de funcionar, però això ja està incorporat als gens. Jo ja defensava un altre model, no depenia ni de Madrid ni de la Generalitat, només depèn del que pugui fer la pròpia Facultat, però no vaig tenir massa èxit. Qüestions diverses, espais i personal de suport ho fan difícil. Mentre un catedràtic d’Universitat hagi d’ensenyar a plegar paper de filtre en un laboratori. Anirem malament. Això ho han d’explicar els tècnics de suport (que no existeixen).
Segurament Prats i jo coincidiréim totalment. Bolonya model Espanya no és Bolonya. Intenta una aproximació i prou.
El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans també estan en contra. Per dues raons, una formal, no els han consultat, la segona més de fons, perquè l’examen de setembre s’avança a juny i no tenen temps de preparar la segona convocatòria.
http://especialbolonya.wordpress.com/2009/01/20/canvicalendari/
Recomano un “passeig” pels calendaris acadèmics de les millors universitats. El ssitema que s’aplica aquí és nefast. A algunes facultats de la UB fa molts anys que es comença sobre el 12 de setembre.
Les assignatures anuals o semestrals? Depèn de l’assignatura. Algunes, com matemàtiques, haurien de ser anuals, i altres molt descriptives que requereixen menys sedimentació poden ser de forma seqüèncial, s’acba una i continua una altra, el temps que calgui. O encavalcades. Sense rigideses. És el que jo hagués fet si manés. Per sort no deicdeixo res.
Si mirem les universitats angleses, la major part d’elles fan 11-12 setmanes per semestre, 22-24 setmanes de classe a l’any. Això sí, tenen setmanes per a completar treballs, tutories.
Ramon,
Exactament. Fan un sistema encadenat, unes assignatures duren més que altres, unes tenen més hores per setmana (poques) que altres. Normalment unes poques de suport duren tot l’any. Tot és flexible