Enric I. Canela
A propòsit de Bolonya (encara) és un article que Vicent Sanchis publica avui al diari AVUI. La reflexió la comparteixo pràcticament en la seva totalitat.
Recull les opinions d’un professor de secundària. Aquest professor diu el que molts pensem i que la classe política s’entesta en amagar.
Potser cal dir les coses pel seu nom i canviar-les radicalment. Una cosa és democratitzar l’ensenyament i un altre esgarrar la joventut amb un sistema educatiu que és una autèntica vergonya. I no per culpa de mestres i professors.
Benvolgut Enric,
precisament un dels arguments que s0uden per criticar l’EEES és la “tornada a l’institut”. Una determinada avaluació continuada, assistència obligatòria a classe… vaja, que hi ha la sensació que es vol portar la crisi de la secundària (que la ESO no funciona, millor que els que l’hem cursada,no ho sap ningú) a la Universitat: aprovar amb quatre treballs que pots trobar a la xarxa, que simplement escalfar cadira sigui un mèrit…
A la Universitat li calen reformes. El que no tinc tan clar és que li calguin aquestes reformes.
Jordi,
Si t’acostes a qualsevol universitat de prestigi veuràs que cal anar a classe, fer treballs, etc. Altra cosa és si el professorat fa la seva feina o no.
Calen aquests però també d’altres, però ningú no s’hi posa.
Pel que em van dir fa uns dies, la Comunitat de Madrid fa anys que té muntats programes d’excel·lència per aquells alumnes que no s’han de preocupar dels “nivells mínims”, sinó que més aviat preocupen els seus professors pels baixos nivells màxims que poden impartir al bulk de l’estudiantat, en l’actualitat. Classes extra, gratuïtes, d’ampliació de matemàtiques, ciències, història i d’altres, per potenciar les seves capacitats i coneixements, la seva curiositat. Si bé un programa d’excel·lència no resol el problema de tot el sistema, com a mínim encoratja i ajuda als alumnes més aventatjats, que són els que en el futur haurien de tirar del carro. Tenim res similar, per aquí? Em sembla que no…
Alumne,
Està bé el que fan. Aquí no conec res igual. De totes formes, caldria d’una vegada dir les coses pel seu nom. El que no en sap, no passa. Jo no sé si calen dos vies o tres, però la ignorància a la que porta l’actual sistema és patètica.