Enric I. Canela
El ministre d’Educació, Ángel Gabilondo, ha destacat avui que l’agregació del coneixement és un dels paràmetres més importants per a que les universitats espanyoles assoleixin “l’excel·lència” i puguin entrar en el rànquing de les millors del continent europeu.
Gabilondo ha explicat que aquesta idea d’agregació implica a Espanya que s’incloguin les 77 universitats i que dins d’aquests centres s’identifiquin en quins àmbits territorials es produeix una agregació i transferència de coneixements.
Gabilondo ha dit que la convocatòria per als Camps d’Excel·lència es publicarà en els pròxims dies en el BOE i les universitats podran presentar fins el 8 de setembre tant de manera individual com a través de l’agregació amb ajuntaments, empreses i parcs tecnològics.
Ha recalcat: “La nostra obsessió no són els rànquing”, i ha incidit en què les universitats espanyoles tenen recursos humans, potencial de coneixements i possibilitats per estar en aquesta llista “si es fan les coses millor”.
Em temo que si no canvien les lleis i es dota a les universitats d’un sistema de govern propi dels països civilitzats, s’elimina el centralisme i es posen els recursos adients poc es podrà fer.
El ministre d’Educació ha indicat que entre totes les candidates se seleccionaran al voltant de quinze universitats a les quals se’ls finançarà l’elaboració d’un projecte “de més envergadura en el qual la internacionalització i la mobilitat són dos dels objectius principals”.
Gabilondo ha asseverat que ara comença una segona fase en l’educació que consisteix en “compatibilitzar l’equitat i la qualitat”, i ha destacat que l’objectiu es pot aconseguir amb la identificació d’universitats espanyoles que destaquin per la seva excel·lència.
Per a l’elecció d’institucions que destaquen per la seva excel·lència, el ministre ha ressaltat que alguns dels paràmetres més importants seran la vinculació entre la generació del coneixement i els espais de formació i transmissió del mateix.
Així mateix, Gabilondo ha afegit que “no només es mesurarà l’excel·lència entesa com un punt d’arribada”, sinó que es tindran en compte quines universitats té projectes i iniciatives que van en la direcció d’aconseguir millores clares cap a l’excel·lència. “L’objectiu és posar en marxa processos que garanteixin aquesta excel·lència” i ha indicat que totes les universitats han de tenir “qualitat”, però l’excel·lència implica que dins d’aquesta qualitat hagi llocs que pugui tenir “una singularitat personal “.