Enric I. Canela
No penso discutir si l’ensenyament universitari ha de ser gratuït o pagar el cost real. No és el tema.
El que no m’agrada i si vull discutir són les incorreccions interessades. Especial Bolonya publica El preu de les titulacions universitàries ha pujat un 33% des de la introducció dels Graus.
Absolutament fals. El que ha augmentat bastant és el preu del crèdit però no el curs. Així per exemple, un curs complet de ciències (llicenciatura) costava (els crèdits) 1.095 euros al 2007, ara (grau) costarà 1.167 euros, és a dir un augment del 6,57%. No sé si és molt o poc, però no un 33%.
Si voleu una dada més, a mi fer un curs de 80 persones de 45 hores de classe teòrica m’implicava una dedicació d’unes 100 hores. Ara el mateix curs (ja en porto dos anys fent això) de més de 250 hores. Un augment del 312,5%. És constatable (els estudiants que he tingut) que el que dedico a cada estudiant és molt més temps que el que dedicava abans. Objectivament és molt més car en temps professor.
És estúpid i mesuro la paraula comparar crèdits que no tenen res a veure.
Però se’ns oferirà menys docència. Ho vaig comprovar en el grau de Polítiques i per alguns professors era evident. Per tant, potser és cert que al ser menys crèdits, la pujada del cost del crèdit de cada any no ens afectarà tant negativament. Però el que compte és el servei que se’ns donarà pel cost, i no només el cost en si. Què vol dir un crèdit ECTS? Menys docència que un crèdit normal. I si hi ha menys crèdits ECTS que crèdits normals, encara hi ha menys docència. Altre cosa és si considerem que el mètode d’ensenyament (més autodidacta, …) de l’ECTS és millor ensenyament superior que l’anterior. Llavors se suposa que la pèrdua de docència és recuperaria.
Etc. etc. etc.
Per tant, fins i tot la numerologia pot donar a visions diferents d’una mateixa realitat.
No dubto de la teva dedicació. Que consti.
Joan,
No necessàriament. Nosaltres hem programat el crèdit teoria a 8 hores presencials i el crèdit pràctic a 12 hores presencials. A més cal considerar la feina personalitzada. Tot depèn si es fa bé o no. Jo crec que el problema estarà en què alguns faran menys io altres més. Nosaltres estem amoïnats perquè haurem de dedicar moltes més hores per crèdit. Jo ja fa temps que ho faig.
El tema és si el que s’ha de cobrar està en relació al cost (el que es dedica el professor a l’estudiant) o simplement les hores presencials a classe.
Jo soc partidari d’un altre model de matrícula / beca, peròi si hem de comptar algun tipus de relació amb el cost real, ara hauria de ser més car i costarà més o menys igual.
I ja dic, depèn si el professor és un cara dura o es dedica.