Enric I. Canela
Aquests dies han sortit notícies al voltant del rendiment escolar dels catalans (Catalunya, líder en fracàs escolar, El nivel educativo de la madre es el factor más influyente en el éxito de académico de los hijos).
No he tingut l’oportunitat de veure l’Informe-09 de la Inclusió Social a Espanya elaborat per l’Obra Social de la Caixa Catalunya, que és el document del que s’extreu aquesta informació. Tanmateix si que tinc la nota de premsa corresponent que és relativament extensa i conté molta informació.
Destaca també que els centre privats o concertats obtenen millors resultats que els públics, però que aquests tenen un nombre cinc vegades d’alumnes de famílies amb pocs recursos que els primers.
Molt revelador el comentari: L’estudi de Caixa Catalunya simula què passaria amb els resultats en matemàtiques dels estudiants espanyols si, d’una banda, els seus pares tinguessin el mateix nivell educatiu que els progenitors de les famílies finlandeses i, d’un altre, si fossin a escoles com les de Finlàndia. I els resultats són reveladors, ja que a la primera hipòtesi els alumnes espanyols escalarien 15 llocs en el rànquing de països de l’OCDE (passant de la 24 posició real al 9è lloc en el cas que els seus pares tinguessin el mateix nivell educatiu que els pares finlandesos), mentre que en la segona hipòtesi els resultats serien pràcticament similars als reals.
Amb tot, això no explica la mala posició de Catalunya dins l’Estat espanyol.
Seria interessant poder llegir l’informe complet.