Enric I. Canela
Els llicenciats en Economia i Administració d’Empreses (ADE) tenen seriosos problemes per expressar-se tant oralment com per escrit. Aquesta és una de les realitats més dures que s’ha trobat l’Observatori Laboral de la Universitat Abat Oliva-CEU quan ha comparat les competències que adquireixen els titulats d’aquestes dues carreres amb les que els ocupadors esperen trobar en els candidats que opten a determinats llocs de treball.
Aquest és un estudi referit a les ofertes de treball a una universitat concreta i a unes disciplines també concretes, però malauradament aquest és un fenomen que qualsevol professor universitari detecta. No és u problema de les carreres universitàries sinó de la formació que els estudiants reben en l’educació primària i secundària.
Hola Enric,
Jo sóc d’ADE però no d’aquesta universitat. Em refereixo a la UOC. En el nostre cas estem molt acustumats a presentar treballs per escrit però el que ens falta és alguna assignatura referent a això de saber-se expressar.
Hi ha molt d’ensenyament tècnic però poc d’ “humà” en el sentit de donar capacitats d’expressió oral i escrita, d’oratoria, de llengua catalana. Com pot ser que un llicenciat acabi la carrera sense saber parlar en públic, no tingui idea d’oratoria per exemple per presentar un projecte en públic? Com pot ser que facin projectes tècnics carregats de faltes d’ortografia (he vist arquitectes que són horrorosos!). Fa pensar a quin país s’ha tret la carrera. Trist.
Quines solucions hi aportaria vostè pels que ja no tenim solució? (vull dir que no podem rectificar la nostra primària i secundària)
Hola Lluís,
Cal ensenyar a escriure a la primària i la secundària. Recordo que de petits ens fèiem un fart de fer redaccions a l’escola. Dictats, copiar paraules amb faltes, etc. Les coses no són així ara.
La universitat, en general, no pot dedicar-se a això. Ho ha d’exigir? Segurament però si a les pròpies proves d’accés ja no es fa…