Enric I. Canela
Avui El País publica un article sobre el “Document de Reflexió sobre la millora de les Polítiques de Finançament de les Universitats per promoure l’excel·lència acadèmica i incrementar l’impacte socioeconòmic del Sistema Universitari Espanyol” al que m’he referit a Universitat: suspens al Govern i a l’oposició i a Cost del professorat universitari.
L’article és titula Dinero para mover la Universidad. Parla sobre l’apujada de matrícules als repetidors i alguna cosa més. La tesi és que a l’Estat la universitat es considera un servei púbic total i que no s’admetrien matricules altes. Bé, no diu gaire cosa més d’interès, però m’ha semblat interessant reproduir unes frases: “Però la proposta ara és que els seus taxes siguin molt més cares, ja que s’abonaria entre la meitat i el valor complet del cost real de l’estudi, els alumnes paguen entre un 10% i un 12% en la primera matrícula, segons diferents estimacions).”
Em pregunto com gent “cultivada” de la universitat pot dir una bajanada tan increïble. Aquest valor surt de dividir el cost total de la universitat entre els crédits. O sigui carregar-li a l’estudiant tot el salari del personal i totes les despeses generals. O sigui es carregar el cost del professorat que amb prou feines dedica un 50% del seu temps a la docència, l’altra o fa recerca o no fa res tot i que hauria de fer recerca (o gestió), a la docència. I també els serveix cientificotècnics, que com tothom es pot imaginar, de docència poc. O totes les revistes científiques. Magna rucada o potser que es vol entabanar al personal per apujar les matrícules. Per què d’una vegada no s’expliquen les coses bé. Els propis governs menteixen quan fan servir aquestes dades. I si no menteixen és que no en saben res i millor que pleguin.
I sobre el mateix tema, el document, es recomanable l’article ¿Un cambio de financiación o una financiación para el cambio? de l’antic rector de la Universitat d’Oviedo i ex-president de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles, Juan A. Vázquez. Vázquez coneix bé el sistema i reflexiona sobre les necessitats de finançament i canvi.