Enric I. Canela
Llegeixo que el director del Center for Higher Education Developement (CHE), Frank Zielege, ha criticat la representativitat de rànquings universitaris internacionals, com l’Academic Ranking of World Universities (ARWU) elaborat pel Centre for World Class Universities i l’Institute of Higher Education de la Universitat Jiao Tong de Xangai (Xina), per la seva visió esbiaixada de la realitat universitària internacional.
Totalment d’acord. Més aviat cap rànquing és bo, estan fets ad hoc, per mesurar una cosa concreta. A més d’estar esbiaixats, tots fallen per la mateixa banda, no hi ha manera de mesurar realment la qualitat docent.
Tot i això, de tant en tant surt algun que mesura la qualitat per les cadires que hi ha a les aules. De tant en tant es fan rànquings estúpids com el que comentava a Una porqueria de rànquing referint-me al que va elaborar el Instituto de Análisis Industrial y Financiero (IAIF) de la Universitat Complutense de Madrid (UCM).
Avui m’he assabentat tard de la jornada sobre rànkings i no hi he pogut anar. Ja m’hagués agradat. Però al menys em queda el consol de sentir d’en Frank Zielege que el rànking de Xangai no està ben fet. Millor dit, serveix sobretot per atraure estudiants xinesos a Anglaterra.
I la veritat és que mesurar, avaluar, fer indicadors… de la qualitat docent no és pas fàcil. Igual que no és pas fàcil determinar la qualitat de recerca en humanitats i ciències socials.
Enric, conicideixo amb la teva anàlisi.
Miquel,
Jo havia confirmat la meva assistència, però al final em va ser impossible. Una comissió departamental. Què hi farem.
Està clar que els indicadors no són bons, són ad hoc, però com que es fan servir… Cal ser-hi mentre no ho fan millor.
Estic d’acord en que en tots aquests rànkings no es mesura la qualitat de la docència. Per fer aixo crec que s’haurien de fer unes proves estandaritzades als alumnes de diferents universitats. No sé si algú s’ha dedicat a fer una cosa tipus Informe Pisa per a ensenyaments universitaris, pero seria una manera més rigorosa per saber si estem fent bé les coses o no … i probablement tindriem sorpreses més aviat desagradables com les que es troben en els informes Pisa.
Suposo que hi ha ensenyaments com ara Dret on és difícil fer unes proves comunes, per exemple, a tot Europa, però, per exemple en Ciències no seria tan complicat, es fa un examen comu a tot Europa el darrer any de llicenciatura per veure el nivell mitja del alumnes i es va seguint l’evolució de cada universitat al llarg del temps. No sé perquè no ho han previst per veure com evoluciona la implantació dels nous plans d’estudi (o potser si que està previst fer-ho i jo no en sóc conscient …)
Pere,
Havia sentit que es volia fer una espècie de PISA dels sistemes universitaris, però estatals. No mesurarien universitats sinó sistemes. Potser podríem saber coses de regions europeees.