Enric I. Canela
Algunes persones i fins fa molt poc la professió mèdica creien que l’acupuntura formava part d’aquell grup de remeis que tenien a veure amb la predisposició del pacient a creure-hi. Res de ciència, coses de bocamolls.
Resulta que al maig es va publicar Adenosine A1 receptors mediate local anti-nociceptive effects of acupuncture (Nanna Goldman, Michael Chen, Takumi Fujita, Qiwu Xu, Weiguo Peng, Wei Liu, Tina K Jensen, Yong Pei, Fushun Wang, Xiaoning Han, Jiang-Fan Chen, Jurgen Schnermann, Takahiro Takano, Lane Bekar, Kim Tieu and Maiken Nedergaard; Nature Neuroscience (2010) 13, 883 – 888).
Expliquen els autors: L’acupuntura és un procediment invasiu utilitzat per alleujar el dolor. L’acupuntura és practicada arreu del món, tot i les dificultats per conciliar els seus principis amb la medicina basada en l’evidència. Trobem que l’adenosina, un neuromodulador amb propietats anti-nociceptius (que suprimeixen el dolor), s’allibera quan es practica l’acupuntura a ratolins i que les seves accions anti-nociceptiu requereixen l’expressió del receptor d’adenosina A1. La injecció directa d’un agonista del receptor d’adenosina A1 replica l’efecte analgèsic de l’acupuntura. La inhibició dels enzims implicats en la degradació d’adenosina potencien l’augment de l’adenosina suscitat per l’acupuntura, així com el seu efecte anti-nociceptiu. Aquestes observacions indiquen que l’adenosina mitjança els efectes de l’acupuntura i que interferir en el metabolisme de l’adenosina pot prolongar el benefici clínic de l’acupuntura.
Encara que no sapigueu que és l’adenosina i res de Bioquímica, penseu que la tradició oriental de l’acupuntura té bases científiques reals. En trobaren més.
Si els experiments amb ratolins tinguessin un valor definitiu com a prova científica, penses que tants fàrmacs caurien un cop passada la pre-clínica?
Quants fàrmacs que actuen al SNC i van entrar en fase clínica van ser provats en ratolins? TOTS.
Quants d’aquests fàrmacs van passar la prova de concepte en humans?
Perquè tots els fàrmacs antiobesitat que tenien efecte en els receptors del cervell dels ratolins, o be han estat eliminats de les estanteries de les farmàcies o de les pipelines dels laboratoris? ( I es sol un exemple).
Eren tots estúpids? Van fer tots malament la seva feina? Perquè tants van “punxar”?
Marta,
Conec prou de receptiors com per saber que no es poden fer segons quines extrapolcions sense més.
També podem preguntar-nos per què si els experiments amb ratolins no serveixen per a res, per què es fan servir?
El el cas de l’obesitat intervenen factors relacionats amb la recompensa que els ratolins no tenen i les persones si.
De totes formes l’acupuntura és milenària i funciona. Avui molts metges la practiquen. El problema era determinar les raons dels seus efectes. Aquests experiments comencen a donar idees clares. Per altra banda Nature no publica qualsevol cosa tot i que també conté moltes coses errònies.
En tot cas, experiments que prometen.
Jo era dels que crèien que l’acupuntura funcionava més aviat per un mecanisme psicosomàtic… Fins que vaig veure que funcionava en gossos, que evidentment no ténen cap predisposició a creure que aquelles agulles els serviran per a res.
Constatat que funciona, a veure si anem esclarint per quins mecanismes!
Carles,
Evidentment, aquí no hi ha qüestions psicosomàtiques. Passa que cal seguir, jo crec que els resultats són correctes però hi ha més coses per establir.
Doncs ja han trigat ja els investigadors a estudiar l’acupuntura al laboratori! On s’amagaran ara tots els que deien que l’acupuntura era una camama:)
Per cert, existeix algun parentiu amb el Canela de l’opuscle del que parla Enoticies?
I en aquest tema, -permete’m que m’aparti del post-, estava temptat a fer un post visceral: Cap vot per l’indepententisme! (en cas que no s’arribés a un acord d’unitat) Hem de caure en el terrible error de sempre per manca de visió política i interessos o desencontres personals?! Hem de validar amb el nostre vot el seu error, o com diu algú votar a qui tingui més (?) possibilitats(?)
Criteri,
fa molts anys que defenso que caldria una recerca seriosa sobre les dites “medicines complementàries”. Fins i tot vaig discutir això a Madrid amb el col·lectiu universitari mèdic. El corporativisme és enorme. Poc a poc aniran veient la realitat de moltes teràpies naturals.
Sobre l’opuscle d’e-noticies. Suposo que sóc jo. No sé a quin opuscle et refereixes però alguns cops he sortit a l’e-noticies. En aquest bloc, però parlo poc de política encara que algun cop ho he fet. M’explico al bloc de 10Mil.cat i abans al Bloc Gran.
No sé que deia l’¡opuscle que dius però jo no seré la discòrdia a la unitat. Jo seré donant recolzament a la candidatura unitària, si hi arriba, no depèn de mi, o alguna de les dues opcions. Ho he deixat clar al bloc 10Mil. Seré amb activament qui m’nspiri més confiança. Els conec bastant a tots.
Jo fa uns 25 anys que sóc usuaria de l’acupuntura. Hi vaig arribar per un problema que la cirurgia convencional no em resolia. Oli en un llum.
Després, en els temps que feia de docent, la veu.
Ciàtica d’embarassos, alguna que altra fractura muscular, situacions d’estrés, costipats… en fi, ja veieu que el meu historial mèdic és d’alló més vulgar. Però us puc assegurar que la medicina xinesa, és a dir l’acupuntura, és la meva medicina.
Quan fa 17 anys em vaig casar amb un enginyer químic que treballava aleshores a la indústria farmacèutica, no parava de riure… fins que ell va anar a l’acupuntor !
Deixeu-me que faci propaganda: el meu acupuntor és el Dr. Miquel Masgrau.
Montserrat,
Molts anys fa que analitzo les medicines no convencionals i els dono un ran valor. També he rebut acupuntura.