Enric I. Canela
Llegeixo que el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC)ha dut a terme les V Jornades crítiques contra l’EEES que han servit per, a través d’actes i activitats, denunciar l’actual situació que pateixen els estudiants arran de la implantació del procés de Bolonya a les universitats dels Països Catalans. La devaluació de coneixements, l’increment de preus de les titulacions i l’accés més reduït als màsters són, segons el sindicat, alguns dels punts dèbils d’aquests sistema educatiu que consta d’una segona fase, l’Estratègia Universitat 2015 (EU2015), que els estudiants asseguren que és més agressiva. EU2015 dotarà de poder els Consells Socials (bancs i grans empreses) i fomentarà l’entrada de capital privat a les universitats públiques (al País Valencià, els ingressos públics es redueixen un 40% amb el nou pla de Finançament), segons explica el SEPC a través del seu web.
La veritat és que de la primera fase no he notat res. En tot cas podríem discutir si la titulació costa més o menys que bans. Jo diria que paguen igual, en total, i que nosaltres treballem més.
Pel que fa a la segona fase ja veurem. La reducció del finançament no té res a veure amb el Pla de Bolonya. A mi m’han baixat el sou perquè el país està a la ruïna no per la convergència europea.
Aquesta anàlisi no és més que un altre exemple d’afirmacions fetes sense cap mena de fonament sobre l’aplicació del nou model d’ensenyament universitari. En pots trobar a molts llocs (per exemple a la columna d’avui de Pedro Nueno a la Vanguardia) on es deixen anar sense cap dada contrastable afirmacions del tipus que el pla de Blonya és un desastre, que s’ha degradat la qualitat de l’ensenyament, etc.
Jo estic donant classes al grau de química i a part de problemes de la mala implantacio del pla (que es redueixen practicament en tots els casos a massa alumnes per professor per poder fer una avaluacio continuada com deu mana) no veig ni que hagi disminuit la qualitat del que ensenyem ni res de totes les visions catastrofistes que es donen.
A més, algu s’ha fixat del model d’on partiem? A mi que es preocupin a Cambridge o a Oxford de si un canvi de model els fa empitjorar em sembla be, pero aqui partiem d’un nivell mitjanet tirant cap a baix i jo crec que els canvis introduits si ho sabem desenvolupar be només poden anar en el sentit positiu.
En resum, hi ha molta demagogia i molt poc rigor a l’hora d’analitzar els canvis que s’han introduit amb Bolonya.
Pere,
Tenia la columna del Pedro Nueno per veure si feia un comentari. De fet és com si el Pedor Nueno confongués la Universitat a mb l’ESO.
Jo ho veig com dius.