Enric I. Canela
Ahir vaig publicar una notícia equivocada: Higher Education in Regional and City Development. Deia que s’havia presentat l’informe i em lamentava de no saber res del con tingut ja que no havia pogut anar-hi. La notícia que vaig llegir ahir deia “avui”. La veritat és que em va sorprendre no llegir cap informació al respecte.
Al matí m’han avisat de l’errada i m’han dit que la presentació seria avui divendres a les 13 hores, exactament a la mateixa hora que jo havia de donar la meva classe. Mala sort. De totes formes ara si que he pogut llegir informació i accedir al document tot i que no llegir-lo perquè té 219 pàgines i és dens.
De totes formes una conclusió és clara: el sistema universitari no s’adequa amb el que li cal a Catalunya. La responsable de l’estudi, la finesa Jaan Puukka, ha fet un llarg parlament i ho ha explicat. Sembla que el balanç verbal que ha fet no ha estat gens favorable. Com he comentat abans, jo no hi era però la suma de les lectures m’ho fa veure. Llegia que el seu parlament ha estat una estranya classe de tutoria per als assistents. Un article espacialment contundent és: L’OCDE saca los colores a la universidad catalana.
El web de l’ACUP recull alguns dels punts més rellevants algunes a l’Estat espanyol: que s’eliminin les barreres socials pel que fa l’accés a l’educació superior (traduït: l’assignatura pendent, les beques, que, per cert, haurien d’estar ja en mans del Govern) i que es promogui l’accés dels immigrants. Que cal millorar el desenvolupament del capital humà, tot tenint en compte les necessitats de les empreses, la qual cosa, per cert, no es fa, no sigui que ens acusin de privatitzar la universitat. Val més generar aturats.
L’informe afirma que la difusió o transferència del coneixement no es fa bé, que generem coneixement però no el transmetem. Que el poc que fem en innovació i el nostre model se centra en la ciència i la tecnologia però no en societat i cultura.
Com no podia ser altrament parla de les escasses i efímeres relacions universitat – empresa. I que cal incentivar a les universitat per tal que la recerca s’enfoqui a les necessitats regionals. Especialment demana la racionalització dels màsters i doctorats mitjançant la col·laboració interuniversitària. Jaan Puukka ha dit que hi ha 600 màsters, però ha preguntat quin d’ells respon a les necessitats de Catalunya? I diu que no han vist cap. Per exemple, diu que no es fa res en turisme, la principal font d’ingressos del país. Jan Puukka ha preguntat: On són els esforços de la Universitat en favor del turisme, principal indústria catalana?
Insisteix en quelcom de ben conegut: la reforma del sistema de govern de les universitats i que, com deia abans, es faci un pla pilot. Suggereixen que els rectors i els degans escollits, siguin substituïts per un sistema dual on els càrrecs vagin acompanyats per consells d’administració i representants de les parts externes involucrades en el sistema universitari. Proposen que aquest sistema s’apliqui entre cinc i set anys i després s’avaluï. També demana més autonomia financera i patrimonial. Igualment que millori la gestió dels recursos humans en la línia de més autonomia. Recomanen que els centres puguin triar alumnes, programes i preus. Mira que alguns ho diem fa molt, però a Espanya és difícil tenir autonomia real.
Curiosament recomana establir una plataforma regional de coordinació de l’ensenyament universitari per tal d’enfortir la cooperació i el diàleg. Una plataforma amb rectors, presidents socials i governs locals i autonòmic. Dic curiosament perquè és un cert fracàs del CIC. Això ve a ser el CIC amb representants dels ajuntaments. Diu que recomana a les universitats desenvolupar un fòrum per al desenvolupament social, cultural i mediambiental.
Puukka ha dit que la innovació no és tal fins que passa del laboratori a l’empresa per crear llocs de treball. Catalunya ha tingut la capacitat de generar milers de llocs de treball durant els últims 20 anys, però molt pocs han estat llocs de treball qualificats. Considera que la principal causa d’aquesta deficiència és el fracàs escolar que es registra a les escoles i instituts i creu que és necessari elevar el nivell per sobre de la mitjana de l’informe PISA.
El conseller Andreu Mas-Colell s’ha mostrat partidari de dotar de major independència les universitats i que creu necessari desvincular la dinàmica de la universitat catalana de l’espanyola.
Felicitats per la resposta conseller, ara cal fer-ho.
Un article que he llegit és de Salvador Garcia-Ruiz: Informe de l’OCDE sobre l’educació superior a Catalunya que recull informació del web de l’ACUP i la posa a disposició dels lectors. Comenta que li agrada la proposta de fer un pla pilot de model de govern d’alguna universitat. També explica que es reconeix l’èxit del programa ICREA i que es critica que Catalunya té massa parcs científics i centres de recerca, així com la infraocupació dels llicenciats. De fet ja havia parlat en aquest bloc fa un temps d’aquest problemes (veure Els problemes de la sobreeducació).
“El conseller Andreu Mas-Colell s’ha mostrat partidari de dotar de major independència les universitats i que creu necessari desvincular la dinàmica de la universitat catalana de l’espanyola.” Hem d’anar per aquí de forma decidida. No en tinc cap dubte, però haurem de superar moltes resistències.
Josep,
Les paraules de Mas-Colell són una esperança, és el camí.
Coneixent al conseller, segur que ho intentarà. Ara bé, les resistències internes són molt fortes.
La Senyora Puukka o l’informe fallen estrepitosament si diuen això que els 600 masters no s’adequen a les necessitats de Catalunya. Curiosament posa per exemple el turisme quan és clar que hi ha màsters en turisme al menys a la URV i fins i tot doctorat que estan vinculats i orientats clarament pel que connec a les necessitats professionalitzadores i de recerca aplicada i bàsica sobre quelcom que és més que una indústria són el turisme i l’oci són una emprenta clara en els comportaments oscials de les societats i els seu estudi i anàlisi social és imprescindible. De manera que, en aquesta part de la diagnosi i en concret en l’exemple exposat hi ha un error no digne d’un expert.
Jordi,
No he pogut llegir l’informe més enllà d’algunes parts. Pel que sembla, l’informe si diu de la desconnexió entre estudis universitaris i necessitats socials. pel que sembla, l’exemple del Turisme va ser verbal.
Si mires l’informe i les entrevistes fetes veuràs d’on surt.. Hi ha gent de turisme. Que fem màsters no vol dir que d’adaptin. Consti que és un sector sobre el que tinc poca idea i no puc ni especular.
El que sí et puc dir és que els màsters que conec de debò no s’adapten en absolut a cap necessitat soial com no sigui la de les universitats.
El tema dels màsters, en concepció global, és un autèntic despropòsit. Sempre tenint en compte que segur que hi ha encerts.