Enric I. Canela
Josep Maria Martorell, director general de Recerca del Govern ha explicat que el conseller Andreu Mas-Colell, ha decidit eliminar la institució científica Talència i recuperar –amb retallada econòmica inclosa– l’antiga Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).
Talència va ser presentada fa un any per l’exconseller Josep Huguet com una gran fundació pública que havia d’integrar l’FCRI, l’àrea de divulgació de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) i la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), la prestigiosa fundació especialitzada en contractació de científics d’alt nivell que va crear Andreu Mas-Colell durant l’anterior govern de CiU.
El procés de creació de Talència es va iniciar amb la presentació d’aquesta singular marca i la modificació dels estatuts de l’FCRI, que a l’estiu va deixar de ser una fundació privada per convertir-se en fundació pública.
La tramitació legal no va acabar de completar-se i ara el conseller Mas-Colell ha decidit desfer bona part del camí. Així, la reunió del patronat de l’FCRI del pròxim mes de juny podria aprovar una nova modificació dels seus estatuts per recuperar els seus objectius fundacionals i la seva categoria de fundació privada (tot i que finançada principalment amb fons públics).
L’FCRI se centrarà en el futur en l’àrea de divulgació de la recerca científica i en la captació de finançament privat per al foment de la ciència. La disponibilitat econòmica de la fundació dependrà del pressupost de la Generalitat –encara per concretar– i haurà d’ajustar-se a les condicions actuals d’austeritat.
Si realment la FCRI ha de convertir-se en un “braç armat” per aconseguir finançament i poder fer coses que en l’àmbit públic no es poden fer, com volia Mas-Colell fa deu anys, em sembla bé. Sobretot que torni a ser una fundació privada. Manca saber on quedarà ICREA.
M’agradaria conèixer quin serà el model organitzatiu final.
Incompliment PNRI
Adeu a l’agència catalana de recerca
Pèrdua d’energia, esforços i recursos
Revés a la reducció d’estructures
S’ha cedit a pressions de membres patronat FCRI !!!
Felicitats al Govern
Jordi:
Per què exactament la desaparació de Talència és un incompliment del PNRI?
L’AGAUR ja és una agència catalana i de recerca. Què tenia Talència que no tingués l’AGAUR?
Més que pèrdua, malbaratament de diners. I els esforços els fa la societat civil, no l’administració.
Era una reducció d’estructures dividir l’AGAUR en dos? És un revés a la reducció d’estructures mantenir l’AGAUR com una sola estructura?
Er refereixes al patronat de la FCRI que en el seu moment va aprovar que passés a ser pública o al patronat que hi ha ara un cop ja ho és? Autopressió de l’administració, doncs?
Jordi,
Ni idea si hi ha hagut pressions. El que i sé és que Mas-Colell té idees diferents. Recordo que quan va arribar el Solà la primera cosa que va fer va ser escombrar un munt de coses que s’havien fet. Quan s’estaven fent els documents del PNRI sempre vaig considerar, i així ho vaig escriure, un error que el detall hi fos. Els pactes d’Estatt estan en els objectius. L’estratègia potser requereix acords que vagin més enllà d¡un grup, però la tàctiuca sempre és del Govern.
Dit això, caldrà veure que toquen de les coses substancials.
Josep,
Penso que Talència o Agaur no són més que eines. Pots agafar una o l’altra. Jo sóc totalment partidari de Fundació privada i per tant probablement Agaur ha d’estar separada de la FCRI.
Jo gosaria dir més: AGAUR, ICREA i FCRI eren i són eines. talència només semblava ser una marca i un embolcall. Ningú m’ha sabut explicar encara la seva utilitat més enllà del màrqueting.
José Maria,
ICREA abans ja estava a la FCR. Agaur és pública, la FCR no.
Talència –> invent del Ex-conseller Josep Huguet, ja que al PNRI no parla de fer CAP “pseudoagència” nova, més bé de reformar l’AGAUR per fer-la més competitiva i que la FCRI i l’ICREA es coordinessin millor.
El primer comentari em sembla fora de lloc i amb un desconeixement important del text que van firmar tots el partits polítics; el que no es va firmar va ser l’invent posterior, que només era una marca, una enganxina, sense res més que un dispendi considerable, una mala coordinació d’esforços innecessaris i una gestió bastant penosa de recursos económics i humans.
Sí coincideixo amb en Jordi en la part de “Perdúa d’energies, esforços i recursos”, pero ho matitzaria més bé com un malbaratament dels mateixos en un gest innecessari.
Dit aixó, com bé apuntes Enric, AGAUR era i és pública, FCRI la van tenir que transmutar en entitat pseudopública per poder fer la “semifusió” o fusió ficticia, perque tots sabem que un ens públic i un ens privat no poden fussionar-se sense reformar (per un cantó) la llei de l’AGAUR i per l’altra la forma jurídica de la Fundació.
1. El PNRI diu que s’ha de confluir cap una agència de recerca catalana i una d’innovació
2. El Consell Català de Recerca i Innovació ha fet diferents informes (que són públics) que avalen la necessitat d’integrar estratègicament i operativa AGAUR (banda recerca)+FCRI+Fundació ICREA. Fins i tot va més anllà i diu que, com Dinamarca, Catalunya ha de tenir i necessita una sola agència de recerca i innovació conjunta que faci confluir l’aplicació de les polítiques d’R+D+I.
3. Les agències són executores “intel·ligents” de polítiques públiques, si es vol dir d’una altra manera són “instruments”. S’ha demostrat però diferents informes internacionals que aquests instruments són molt importants, claus en el desenvolupament de polítiqeus públiques d’R+D+I.
4. Durant l’intent del Govern anterior de fer lo que tothom deia que s’havia de fer van aparèixer les forces immobilistes de certs personatges empresarials vinculats a algun dels ens que s’havien de fusionar.
5. L’esforç d’anar cap una Talència integradora d’esforços en recerca ha anat acompanyat d’una reestructuració interna complexa i necessària i l’esmerçament de recursos diversos.
6. Ara, es vol anar en contra de lo pactat, en contra de lo que s’ha aconsellat, en contra de lo que és comparativament raonable, en contra de l’esforç raonable que s’ha fet. Allà farà el Govern dels millors, però les coses són claríssimes en aquest cas.
Per cert, la FCRI en 20 anys no va aconseguir atraure ni un Euro
Arcadi,
Efectivament, el PNRI no diu segons quines coses. És la política, legítima, del Govern que el desenvolupa de la millor manera que creu.
Huguet creia que millor amb una fórmula,bé. Mas-Colell creu en una altra, perfecte.
Nosaltres, que no estem en el món polític, hem de demanar resultats. Cadascú pot tenir una opinió diferent de com es pot fer millor. Particularment prefereixo una FCR en l’àmbit privat.
Jordi,
Els informes públics que hi ha, no els conec gaire, l’únic que parla d’això, que jo he trobat, és undel juny 2010, recollit a la memòria. La valoració sobre l’oportunitat de Talencia, per a algú que conegui com va això de les memòries, no és massa favorable. L’he buscat per que no el coneixia, és a dir no tenia una posició prefixada.
Cal dir que no es feia massa comunicació de les conclusions d’aquestes reunions a la comunitat científica.
Fa una crítica, que comparteixo, a la mescla de la funció de gestió poñlítica i la de captació de recursos.
Efectivament, no es van captar recursos mitjançant la FCR, però cal tenir present que fins que va arribar Mas-Colell no tenia altra funció que la de gestionar el CESCA, per això es va crear.
Mas-Colell va comenár a canviar-la, però ja no hi va ser a temps. Això sí que ho sé bé perquè vaig tenir-hi algunes converses al respecte.
Enric,
El PNRI servia, entre altres coses, per acordar quin model de governança de l’RDI hauríem de tenir i que això no canviés amb cada Govern. No ha servit de res. Certament la paraula telència no sortia en el model d’agencialització del PNRI, això és cert.
L’informe del Consell Català de Recerca i Innovació (el qual per cert sembla que el govern actual ha “congelat”) sobre el procés de formació d’agències és ben clar. Per la tipologia de persones que el formen i l’amplíssima experiència d’ells jo diria que sembla que saben del què parlen encara que certament el govern pot fet el què vol o el que pot. Es pot trobar el document a la llarga adreça següent:
http://www20.gencat.cat/portal/site/msi-dgac/menuitem.cfb4d0ec869dcac3934fec60b0c0e1a0/?vgnextoid=e5c6003069d86210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=e5c6003069d86210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall&contentid=aaad4ef110528210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD
Semblantment, l’informe de l’OCDE sobre el sistema d’innovació català fet el 2010 troba sorprenent que no s’aprofités per fusionar ICREA+FCRI+AGAUR(part de recerca) i apunta a la creació d’una sola agència de recerca i innovació com a millor solució per incardinar la implementació de polítiques d’RDI, com ha fet Dinamarca el 2001.
CCRI i OCDE van doncs més enllà, fins i tot, del PNRI. El govern anterior es va quedar a mig camí, l’actual encara va més endarrera, és la vida.
Jordi,
Sí, l’informe del 29 de juny és el que vaig mirar. Hi ha opinions contradictòries. És un sí però. Marquen una sèrie de condicions que no s’havien acomplert.
A mi la paraula Talència no m’importa, el nom és secundari. Una sola agència no està malament. Jo el que hi he entès és que es recupera la FCR. Això no és obstacle per mantenir la resta. El mecenatge ha d’anar per una via diferent i determinades coses aquí no poden ser públiques. Mira que ha passat al CNIO.