Enric I. Canela
Alfredo Pérez Rubalcaba ja ha fet a saber a les universitats espanyoles (2, 3, 4, 5 i 6) que les considera una peça imprescindible en el desenvolupament social i econòmic de la societat. Ho va dir ahir al Comitè Permanent Ampliat de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) en el marc d’una reunió fixada a petició del propi candidat del PSOE a la presidència del Govern per escoltar de primera mà la visió i les propostes per part dels rectors sobre la participació del Sistema Universitari Espanyol en el suport del desenvolupament social i econòmic de la societat.
A la trobada van assistir 16 rectors (Adelaida de la Calle Martín (Universidad de Málaga y vicepresidenta de la CRUE), Montserrat Casas Ametller (Universitat de les Illes Balears), Esther Giménez-Salinas i Colomer (Universitat Ramon Llull), Pedro González-Trevijano Sánchez (Universidad Rey Juan Carlos), Francesc Xavier Grau Vidal (Universitat Rovira i Virgili), Anna Maria Geli de Ciurana (Universitat de Girona), Josep Joan Moreso Mateos (Universitat Pompeu Fabra), Juan Gimeno Ullastres (UNED), José Antonio Cobacho Gómez (Universidad de Murcia), José Manuel Roldán Nogueras (Universidad de Córdoba), Ernesto Martínez Ataz (Universidad de Castilla-La Mancha), Jose María Martínez de Pisón Cavero (Universidad de La Rioja), Ignacio Jiménez Raneda (Universitat d’Alacant), Julio Lafuente López (Universidad Pública de Navarra) y Javier Uceda Antolín (Universidad Politécnica de Madrid), así como María Teresa Lozano Mellado (secretaria general de la CRUE). Todos ellos forman parte del Comité Permanente Ampliado de la CRUE). També hi eren el ministre d’Educació, Ángel Gabilondo, i el secretari general d’Universitats, Màrius Rubiralta.
Els rectors van ser unànimes en el seu missatge sobre el paper que ha de jugar la Universitat en el context social i econòmic actual, expressant el candidat a la presidència que les universitats estem sempre al servei de la societat, de la qual formem part i , especialment, en aquests moments de crisi.
La CRUE va traslladar al candidat del PSOE les seves inquietuds sobre els problemes que aclaparen tant a la societat espanyola, com a la resta de països europeus. Molts d’aquests problemes provenen d’una inadequada gestió del coneixement, com a valor principal amb què compten les economies globalitzades.
Segons els rectors, per construir una societat competitiva, es fa necessari fundar un model socioeconòmic que respongui a imperatius d’ètica social i de la sostenibilitat, per al que es requereix una ferma aposta per l’educació, recerca i transferència. Com precisa el document de la Unió Europea, “Europa 2020”, aquest model ha d’estar basat en el coneixement i en la capacitat innovadora, per garantir el creixement intel·ligent, sostenible i integrador, el que salvaguarda l’autonomia de la nostra societat.
També van posar en relleu la contribució que realitza el Sistema Universitari Espanyol a la societat, des de les perspectives de l’educació, la transferència i la recerca. A més, van fer saber al candidat Rubalcaba l’esforç i el compromís que la Universitat ha assumit per adaptar a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), sense comptar amb el nivell d’inversió necessari per a aquesta transformació. Els rectors van incidir en què aquest nou model pedagògic, que atorga protagonisme a l’estudiant i propicia la penetració en el teixit productiu, és una inversió de futur per la qual s’ha d’apostar.
Així mateix, van mostrar la seva preocupació per la caiguda en la inversió empresarial en R+D+i, així com per les retallades pressupostàries en educació, que han estat aquest any de gairebé el 5%. Per aquest camí, argumenten, no aconseguirem equiparar el nivell d’educació i de R+D+i a Espanya amb altres països de l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), ni millorar la nostra capacitat per convertir el coneixement en desenvolupament.
El missatge dels rectors incideix en el fet que les universitats estan àmpliament preparades per afrontar els reptes de la societat del futur: tenen la capacitat per educar millor, investigar més i transferir molt coneixement a la societat. Però aprofitar aquesta capacitat requereix del compromís de tots i d’una planificació racional. Compromís que ha d’expressar-se en una participació intensa de la societat al voltant del valor del coneixement.
Per tant, hi ha dos bretxes que els rectors consideren necessari superar: la bretxa del compromís inversor en coneixement, i la bretxa del foment de la cultura innovadora. Per superar-les i perquè la Universitat pugui assumir el seu paper com a motor econòmic de la societat, és clau l’aposta per una mentalitat col·laborativa d’universitats, empreses i administracions.
A més d’aquestes qüestions, la reunió ha servit també per debatre altres temes que componen l’actualitat de la política universitària, entre els quals hi ha la necessitat d’un pacte d’Estat per la Universitat, la coordinació entre totes les etapes educatives, les relacions Universitat -Empresa, el model de finançament i l’atracció del talent.
El candidat també va conèixer, de mà dels rectors, algunes de les oportunitats que actuen en benefici de la integració de les universitats en el desenvolupament territorial, com el programa Campus d’Excel·lència Internacional que actualment desenvolupa el Govern.
Tot això és música celestial. Les universitats no faran tot això que volen fer fins que no es canviï la llei a fons, inclosa la regulació de personal. Sap greu però mentre només es posaran pedaços.