Enric I. Canela
Com passa molt sovint, Xavier Marcet ens aporta reflexions intel·ligents sobre la innovació. Ara és ¿de dónde vienen las ideas innovadoras?.
Comença dient: Segons un estudi d’IBM les idees innovadores provenen majorment dels empleats (41%), dels “business partners” (37%), dels clients (35%), dels consultors (22%) i dels competidors (20 %). En darrer lloc, provenen de l’acadèmia (12%). Més enllà de les estadístiques, cada cas és diferent, però la meva percepció personal no estaria molt lluny d’aquest estudi.
Més endavant valora: No m’estranya la posició de l’acadèmia. La seva distància a vegades és deguda a l’orientació a la recerca bàsica i de vegades a no entendre lògiques i tempos de negoci que els impedeixen valorar el seu coneixement.
Encertat. Cal notar que es tracta d’un estudi d’IBM i no d’un grups d’empresaris espanyols dels que tan els agrada pontificar sobre la universitat. Ens està dient que l’acadèmia americana, d’on és IBM, no és la generadora d ela innovació empresarial. Efectivament. Més sabran dels seus productes, i si fan bé la feina, de les necessitats dels seus clients, els que estan a l’empresa que no els que vénen de fora. Altra cosa és que l’empresa, la més interessada, és el seu negoci, hauria de promoure que els acadèmics participessin i coneguessin les empreses.
Jo mateix, alguna cosa sé de tendències en el món de la nutrició. No tinc cap cua per tenir una conversa amb gent del sector. Consti que no parlo de contractes sinó d’intercanvi d’impressions. Encara que les meves idees siguin absurdes des del punt de vista de l’empresari, segur que el pensament lateral funciona.