Enric I. Canela
Ambdós documents tenen com a objectius el reconeixement i promoció del talent en R+D+i i la seva ocupabilitat, l’impuls del lideratge empresarial en R+D+i, el foment de la recerca científica i tècnica d’excel·lència i el foment d’activitats d’R+D+i orientades a resoldre els reptes globals de la societat.
Aquests instruments són peça clau del Pla nacional de reformes del Govern, que busca l’impuls de la competitivitat, l’estímul del creixement i la creació d’ocupació.
Tots dos van ser informats positivament el 24 de gener a la Comissió Delegada per a Política Científica, Tecnològica i d’Innovació, i suposen un avanç en el desenvolupament de la Llei de Ciència, aprovada per unanimitat el 2011 al Congrés dels Diputats.
Mentre l’Estratègia 2013-2020 conté els objectius, reformes i mesures que s’han d’abordar en tot l’àmbit de la R+D+i per potenciar el seu creixement i impacte, el Pla 2013-2016 concreta exclusivament les actuacions de l’Administració General de l’Estat, establint les prioritats cientificotècniques i socials i la distribució dels recursos.
Estratègia
L’Estratègia Espanyola representa, a més, un important pas en la construcció de l’Espai Europeu de Recerca i d’Innovació. Amb l’entrada en vigor d’ambdós documents, un any abans que el programa europeu Horitzó 2020, els agents del sistema espanyol d’ R+D+i comptaran amb el marc idoni per impulsar la col·laboració amb la resta d’Europa, ja que l’Estratègia i el Pla s’alineen amb els objectius establerts per Horitzó 2020.
El Ministeri d’Economia i Competitivitat, a través de la Secretaria d’Estat de Recerca, Desenvolupament i Innovació, ha impulsat aquesta Estratègia, resultat de la col·laboració i del consens entre els diferents ministeris, les comunitats autònomes, la comunitat científica i investigadora, les universitats i els agents empresarials i socials. A més, tots dos documents han comptat amb una àmplia participació pública.
Pla Estatal
El Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d’Innovació per la seva banda és l’instrument mitjançant el qual l’Administració General de l’Estat desenvolupa els objectius de l’Estratègia i les actuacions en el marc de la Secretaria d’Estat d’R+D+i seran executades per les agències de finançament recollides en la Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, particularment pel Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) i per la futura Agència Estatal per a la Recerca.
Avui es fa un pas més en el compliment del Pla nacional de reformes del Govern pel que el sistema espanyol d’R+D+i guanyarà en eficiència i ha d’afavorir la millora social i econòmica. És, per això, que s’impulsaran les activitats d’R+D+i en tot el seu recorregut, des de la generació de les idees fins a la seva comercialització en el mercat.
La veritat és que això és música celestial vist el tractament que li estan donant aquest any a la recerca. Han fet un Power Point que no diu pràcticament res. L’únic:
- 215.000 llocs de treball d’R+D+i
- Contribució al PIB: 14.000 M€
- Finança 10.000 llocs de treball/any
- Suport a 2.000 empreses tecnològiques
- Incorporació anual de 800 doctors
Al web del Ministeri d’Economia i Competitivitat es pot trobar el resum executiu i el pla complet. Dins d’aquest segon document hi ha , al final, els indicadors objectiu.
És bo recordar que hi ha un Pla Estatal de Recerca Científica i Técnica i d’Innovació 2013-2016. Li donarem un repàs. L’any 2013 no sembla que vagi en el camí de cap pla.
Fent diferències a la taula superior: despesa I+D pública sobre el PIB: 0.79% (2010), 0.75% (2016), 0.80% (2020). Com a mínim, preocupant.
José Maria,
Catastròfic. No sé si no saben per on van o és que es volen carregar tot.