Enric I. Canela
Fa uns dies escrivia La millora de la professió de mestre on parlava de l’anunci de la consellera Rigau de eduir places als estudis de Magisteri.
Doncs bé, de les 2.185 places que van oferir l’any passat les facultats públiques per als graus d’Educació Infantil i Educació Primària i de les 1.080 que van oferir els centres privats (un total, doncs, de 3.265 places), es passa a 1.930 i 970 places, respectivament (la qual cosa suma 2.900 places).
Un dels primers efectes d’aquesta decisió serà, com ja va apuntar Rigau, un més que probable augment en la nota d’accés (nota de tall) d’aquests estudis, que l’any 2012 es van situar entre els més sol·licitats pels estudiants que ingressaven al sistema universitari. L’objectiu és, segons la consellera, atraure cap als graus de Magisteri els estudiants amb expedients acadèmics més brillants i així, de passada, contribuir a prestigiar la professió i combatre el fracàs escolar.
La intenció és que hi hagi menys graduats, sí, però que els que acabin la carrera estiguin més ben preparats, tinguin una base cultural més sòlida que els que ara s’estan graduant, posseeixin uns coneixements científics més amplis i mostrin també més domini de l’anglès.
Jo hi afegeixo que caldria algun retoc en els graus, l’exigència i el model formatiu. No ho dic perquè pensi que no ho fan bé els meus companys que ensenyen en aquest grau, ho dic perquè crec que és una obligació general en la majoria dels graus del sistema. Ho he dit sovint, l’entrada, a través de les PAU, la selectivitat, està relaxada i això porta a baixar el nivell general a la universitat per no suspendre massa gent.