Enric I. Canela
Llegia que la principal conclusió de l’informe Higher Education in the World Report 5: Knowledge, Engagement and Higher Education: Contributing to Social Change és que les institucions d’educació superior han de canviar cap a un model que posi l’accent en la col·lectivitat i en la construcció d’un futur sostenible a llarg termini. Per això s’han d’ampliar els vincles amb la societat, més enllà de l’empresa, tot enfortint relacions amb associacions cíviques i moviments socials. Es tracta d’aplicar el concepte de Community University Engagement (CUE) a tots els àmbits universitaris. La transformació hauria de produir-se tant en l’estructura, el lideratge, la presa de decisions, la gestió universitària, com en els plans d’estudis, l’aprenentatge, la recerca i la participació.
Aquest informe ha estat elaborat per la Global University Network for Innovation (GUNi), una xarxa internacional creada al 1999 per la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides i la Universitat Politècnica de Catalunya per contribuir, amb els seus informes, a la renovació de les visions, missions i polítiques d’educació superior, des d’una perspectiva de servei públic i responsabilitat social. Actualment, aplega 209 institucions, centres de recerca i xarxes relacionades amb l’educació superior, així com càtedres UNESCO d’un total de 78 països i, des del maig passat, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) que n’acull el secretariat i la presidència.
L’estudi fa una crida a les institucions d’educació superior perquè no tan sols formin professionals sinó ciutadans amb ment oberta, esperit crític, consciència ètica i compromís cívic mitjançant mètodes orientats a la resolució de problemes reals i en temps real. Quant a recerca, advoca per centrar els esforços en els grans temes que preocupen la ciutadania, com ara, la seguretat alimentària, el canvi climàtic, la gestió de l’aigua, el diàleg intercultural, les energies renovables i la salut pública. L’objectiu és avançar cap a una societat més justa, equitativa i sostenible a tot el planeta durant les pròximes dècades. Per tant, l’informe presenta experiències i idees perquè l’educació superior pugui exercir la seua responsabilitat social envers els ciutadans i les societats locals i globals.